Vedafjellet (Osterøy 18/23) (22.03.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vedå (240m)
Endpoint Samme (240m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Setevarden (636m) 22.03.2013
Vedafjellet (673m) 22.03.2013

KALD TRUGETUR TIL VEDAFJELLET, OSTERØY

Astrid og jeg tok fergen fra Breistein til Valestrandfossen og kjørte til Austbygdi, nærmere bestemt opp til gården Vedå der vi fant en litt frekk parkering ved et tilsynelatende tomt hus. Nydelig vær, kaldt med litt vind nede i bygden. Etter en liten strafferunde mot venstre (NV - se GPS spor) kom vi inn på en fin, men meget isete skogsvei som vi fulgte opp til ca. 450 moh, like under tregrensen. Her oppe sto det en koselig hytte med fin utsikt utover dalen. Vi fortsatte på smal, men fin ryddet sti opp til over tregrensen. Her oppe var det snøføre - stort sett veldig hardt og avblåst men snøen bar likevel ikke godt nok, så vi tok på oss trugene. Da ble alt mye mer behagelig, ikke minst pga den smarte konstruksjonen med klør som biter godt på fast snø og hælløfter. Lettgått terreng oppover ryggen mot Vedafjellet. Vi kom først opp til en steinvarde med fin utsikt over bygden og turbok merket Vedafjellet (toppen på Vedafjellet ligger mer enn en km fra denne varden!). GPS 6710110 312437, ca. 600 moh. Allerede nå var det blitt skikkelig sur og kald vind, noe bildet under vitner om...

Astrid søker ly for vinden bak varden på vei opp mot Vedafjellet
Setevarden på Vedafjellet. Utsikt sørover

Fortsatte oppover til en liten haug som kalles Setevarden på kartet. Liten varde på toppen av denne knausen. Høyde 636 moh, ca. 20 m PF. Fin utsikt. GPS 6710127 312722.
Vi fortsatte oppover i lettgått og fint terreng, men med en etterhvert meget kraftig og sjenerende vind og snøføyk opp mot toppen. Oppe på det flate toppområdet kl 1350. GPS på den høyeste, lille knausen 6709709 313293. Panoramautsikt, men absolutt ikke noe sted for lengre opphold. Etter noen bilder og GPS reg var fingrene helt stivfrosne, og det var bare å komme seg ned igjen. På veien passerte vi et gammelt trig-punkt vel 150 lenger nord på GPS 6709872 313231.

Topp-platået på Vedafjellet. Utsikt sørover
Kjekt med truger på Vedafjellet denne dagen!

Raskt ned igjen til hytten vi passerte på vei oppover der vi tok oss en matpause før vi returnerte til bilen.