Fortaleza de Chipude (17.01.2024)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Fortaleza de Chipude (1,240m) 17.01.2024

Vi hadde leiebil i tre dager på La Gomera, så da kjørte vi opp til Pavon for å gå til toppen av La Fortaleza, en veldig iøyefallende topp som vi hadde sett mange ganger i løpet av dagene våre på øya. Det er en kort og grei tur til toppen.

Vi fant ikke noen ledige parkeringsplasser der stien opp starter, så vi kjørte litt tilbake mot Chipude før vi fant ett egnet sted å sette fra oss bilen. Fra parkeringa fulgte vi veien litt før vi gikk inn på sti og så ned til veien igjen før vi var ved den nærmeste parkeringa ved Pavon. Her går det en steinsatt vei oppover mellom hus og mark. Fulgte veien til endes og der går stien videre. Etter ett kort stykke er det skiltet mot La Dame til høyre, fulgte denne stien kun noen få meter før det er skiltet til venstre mot La Fortaleza. God sti opp til toppen herfra. Det er laget steintrapper på deler av stigningen så det er veldig greit å gå opp. Noen litt luftige partier.

På toppen er det ett stort relativt flatt platå. Vi fulgte sti først til ett kors og så til en betongsøyle og så tilbake til der stien kom opp. Akkurat hvor det høyeste punktet er, var ikke lett å si, så ingen markeringer. Gikk så samme vei ned igjen. En populær topp dette med kjempeflott utsikt. Bjørn var med.

Beskrivelse av alle turene vi gikk på La GOmera finnes på bloggen vår BStur La Gomera

Toppen sett fra der vi parkerte