Nørdre og Nestnørdre Veotinden (16.03.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Glitterheim (1,396m)
Endpoint Samme (1,392m)
Ascents Nørdre Veotinden (2,120m) 16.03.2013 14:30
Nestnørdre Veotinden (2,115m) 16.03.2013 15:10
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 16.03.2013

SUPPLERINGSTUR TIL DE NØRDRE VEOTINDENE

10. april 2010. Fra toppen av Store Veotinden mot Nestnørdre og Nørdre Veotinden. Ryggjehøe og Glittertind i bakgrunnen

Før-påsketur til Glitterheim. Kjørte fra Bergen fredag morgen til Veolia. Knut Vole kjørte oss trygt frem til Glitterheim med beltebilen. Lite snø, kaldt, mye skavler innover flatene mot Glitterheim. Brukte 2.5 timer inn. Traff igjen to hyggelige karer - Gudmund Farmo og Gudbrand Flå - som var på Glitterheim samtidig med oss i april 2010. De skulle også innover mot Styggehøbrean, og vi gikk sammen innover. Jeg var på tre av Veotindene i april 2010, men fikk da ikke med meg de to Nørdre, og disse var dagens hovedmål.

Start fra G-heim litt etter kl 09. Kaldt og lettskyet vær, endel vind. Det var nylig kvistet over Styggehøebreaskardet til Memurubu, og vi fulgte kvisteløypen nordover og siden vestover under Styggehøe til 1632 vannene øst for Styggehøebrean. Meget hardt og skavlete skiføre, også i de vanligvis så fine nedrennene fra skaret øst for Styggehøe. Vi brukte lang tid - 2.5 t pga føret, og det ble til at jeg brukte feller helt ned til 1632-vannene. Etter en matpause skilte vi lag, Gubrand og Gudmund gikk oppover langs kvisteløypen mot Styggehøbreaskaret, jeg vestover mot den NV brearmen og de Nørdre Veotindene. Føret var der bedre og mindre skavlete. Oppe på vel 2000 m ca. kl 14.

Nestnørdre (til venstre) og Nørdre Veotinden på tilbaketuren i et glimt av fint vær på en ellers grå dag!

NØRDRE VEOTINDEN
Satte fra meg skiene og tok på stegjern (steinhard snø enkelte steder) ca. 100 hm under toppen. Greit opp i skaret mellom de to toppene og ut mot høyre til toppen som ligger på en bred rygg. Oppe der 1430. Steinvarde på GPS 6827952 475241. Været og sikten var meget skiftende - skyer og tåke som kom og gikk med korte solglimt innimellom. Periodevis også ganske kraftig vind og snøføyk.

Nørdre Veotinden sett fra sør (under Nestnørdre)
Fra søre del av Nørdre mot skaret nord for Nestnørdre
Toppvarden på Nødre Veotinden mot Nestnørdre

Gikk videre nordover på eggen mot klyvepunktet der. Sett ovenfra var jeg glad for at jeg ikke hadde forsøkt meg opp der under dagens forhold! Nørdre og Nestnørdre er adskilt av et bratt skar. Jeg var frempå kanten for å vurdere om jeg skulle fortsette langs eggen. Det kritiske punktet så ut til å være en skråstilt blokk øverst. Denne var delvis dekket av snø, og under de rådende forholdene fant jeg ut at det ville være dumt å ta sjansen på å komme meg opp der.

NESTNØRDRE VEOTINDEN
Jeg gikk derfor ned igjen på snøfeltet mellom de to toppene, og fulgte dette til jeg kom til et nytt, bratt lite skar som var mulig å følge opp på ryggen litt nord for Nestnørdre. Oppe ved den lille varden kl 1510. GPS 6827752 475036. Været var fortsatt ustabilt. De nærmeste toppene øst og SØ for meg (Nørdre Styggehøbreatinden og Store Veotinden) var blitt borte i skyer og tåke, og været innbød ikke til noen forlengelse av turen opp mot Styggehøbreaskardet.

Varden på Nestnørdre. Foto sørover ryggen mot Store Veotinden
Et solglimt dukket opp på Nestnørdre.. Nørdre Veotinden i bakgrunnen

Det var bare å vende nesen hjemover. Jeg fant en bedre rute ned igjen ved å fortsette litt sørover ryggen mot Store Veotinden der det var helt greit å ta seg ned igjen til breen og tilbake til skiene.

Nedrennene ble brukbare, men langt fra optimale pga hardt og skavlete føre på øvre del av breen. Først når jeg kom ned 1800 moh fant jeg fint føre ved å runde i SØ retning på nedre del av Styggehøbrean ned på flaten.
Så ble det felle-skitur og støvle-tur på nesten hele tilbaketuren. Fra øvre del av skaret øst for Styggehøe var det så glatt og skavlete at jeg tok skiene på sekken og gikk til fots ned til ca 1550 moh der føret ble bedre. Tilbake på Glitterheim litt etter kl 19. Gudbrand og Gudmund var da kommet tilbake. De måtte gi opp toppturplanene pga dårlig sikt, vind og fordi Gudmund sin skibinding røk. Gudmund hadde da måttet gå til fots tilbake til G-heim, men det hadde ikke gått stort senere enn å gå på ski! Dagen ble avsluttet med nydelig rømmegrøt og herlig, lokal spekemat á la Glitterheim der spesielt den lokalrøykte villaksen smakte vidunderlig!