Sesongens siste løypeskitur? (21.03.2013)  4

Ascents Stryteberg (1,307m) 21.03.2013
Visits of other PBEs Fjellbua (1,066m) 21.03.2013
Olebu (992m) 21.03.2013

Det var for fint vær til å sitte inne når det var en mulighet for å stikke ut denne torsdagen. I mangel på inspirasjon reiste jeg mot Beitostølen og parkerte ved alpinbakken. Tuslet opp denne og gikk nordover mot rød 1 og Olevatnet. Det var for det meste nykjørte løyper, men likevel litt trått hist og her.
Etter høyeste punktet, før nedkjøringene mot Ole, bestemte jeg meg for å ta en tur opp til Stryteberg for å få en topp i dag.
Det var kjørt opp spor i rød 3 også. Solide stigninger opp her. Siste kilometern til toppen måtte jeg gå utenfor løype, noe som ikke akkurat er drømmen med løypeski på skavlete skarete underlag.
Nydelig utsikt fra toppen denne dagen.
Nedkjøringene herfra til Ole var herlig, mer enn 300 høydemeter. Stedvis halvfriskt på langrennski. Over en kul jeg kom i stor fart møtte jeg et følge som fylte opp løype i full bredde. En kombinasjon av panisk tilsidehopping fra dem og frenetisk ploging fra meg hindret sammenstøt.

Flott utsikt! Her mot Gjendealpene. Ikke lett å ta horisontale bilder med GPS'n i det skarpe sollyset.
Mot Mugnetinden og Bitihorn.

Skarpt lys var det også merket jeg som ikke hadde med solbriller. Det begynner nok å bli behov for solkrem og briller nå snart.

Jeg hadde akkurat før turen vært i butikken og nesten blitt slått i bakken av Dagbladets krigsoverskrift: "Tidenes drømmepåske".. Joa, sikkert bra vær, men tidenes? Lite snø generelt, men nok i løypene og greie forhold der de kjøres jevnlig. Utafor løypene er det generelt skavlete, ujevnt, avblåst og hardt på store partier. Drømmepåske. Er kanskje ikke så ille å reise bort likevel da, til tross for Dagbladet.

Start date 21.03.2013 11:17
(UTC+01:00)
End date 21.03.2013 13:50

Det blir nok drømmepåske...

Written by Olepetter 21.03.2013 17:07

Joda, det er nok helt feil å reise bort nå, Morten! :) Knallvær og lite vind, og Glitterheim melder i dag om pudder mange steder i høyden... Adios, amigo! :)

Sv: Det blir nok drømmepåske

Written by mortenh 21.03.2013 17:28

Aldri feil å reise bort :)

God tur til Glitterheim, og takk for at du ikke returbemerket at bildene fra turen var mørke :-)

Blir spennende å se turrapportene dine fra høyfjellet.

Joda enkelte jevne lehellinger har nok pudder, men er spent på å høre om det virkelig er så bra når du får gjort dine erfaringer.