Bakkekollen isklassiker (14.01.2024)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Bakkekollen islinje parkering (290m) 14.01.2024
Bakkekollen islinje (500m) 14.01.2024

Fikk endelig klatret denne litt ukjente klassikeren som ligger i Hedalen ved Nes i Ådal. Ifølge isklatreføreren på isklatring.no omtales linja som "Bakkekollen", men det er nok en feiltakelse da denne ligger i sørveggen på Ørneberget, et steinkast lenger øst. Grunnen til at denne ikke klatres oftere er nok at det er sjelden nedre del formes i sin helhet. Alternativet er noe miksklatring i nedre del, men dette skiller nok klinten fra hveten og gjør at den ikke har så mange bestigninger. Denne vinteren har vært meget god, og endelig var det mulig å klatre hele linja på god is. Fikk med meg Magnus Birkrem som tidligere i vinter allerede hadde vært på denne linja, men det var før det nederste partiet formet seg til is. Vi startet nedenfor gården vest for Fjellheim og vandre opp til innsteget med truger som vi ikke angret på. Oppunder fossen er det en storsteinet ur som kan være fornuftig å omgå på østsiden, noe ikke vi gjorde som endte i en del krongling. Noe bedre nedoverspor.

Klatret linja i tre taulengder og to rappeller ned igjen fra trær og abalakov. Linja er vedvarende bratt, men første lengde som jeg fikk lede er nok den tøffeste med noen korte overhengende opptak. Vil anslå graden under dagens forhold til WI5+. Møtte også et par andre osloklatrere som var på vei opp til innsteget da vi var på tur ned igjen. De hadde tatt en nokså lavalpin start på turen, men hørte i ettertid at alt hadde gått bra med litt hodelyktklatring på slutten.

Tusen takk til Magnus for trygt og hyggelig selskap! :)

Linja sett fra veien.
Siste ura opp mot toppen. Her lønner det seg å holde et godt stykke ut mot høyre kant (øst) opp til innsteget i motsetning til hva vi gjorde med å gå rett opp.
Jeg har kommet meg godt oppi første taulengden, og buldret meg over et lite overheng. Nå venter en bratt passasje der det ofte ikke er is tidligere på vinteren.
Ishule i første taulengden.
Tilbakeblikk etter første taulengde.
Magnus følger på.
Standplass etter første taulengde.
Gutta krutt :)
Magnus i andre taulengden.
Magnus på andre standplass før siste taulengde.