Ringvollåsen i Vestmarka - Bærum (10.01.2024)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Franskleiv p-plass (224m)
Endpoint Franskleiv p-plass (224m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Ringvollåsen (440m) 10.01.2024 14:33
Visits of other PBEs Franskleiv p-plass (223m) 10.01.2024 13:08

Nå som den verste kulda skulle ta en pause noen dager, var det duket for vinterens første skitur. Jeg dro litt tidligere fra jobb for å ta en ettermiddagstur på veien hjem. For meg som pendler mellom Lier og Oslo er det et enormt nettverk av løyper å velge i bare en liten svipptur nord for E18. Denne gangen ville jeg prøve en rundtur i Vestmarka, og parkerte på Franskleiv, ved Vestmarksetra.

Fint vær og kun 5-6 minusgrader da jeg satte igjen bilen på den store parkeringsplassen. Ikke veldig mange biler her da jeg ankom. De fleste så imidlertid ut til å kjøre 100 meter lengre vest, hvor det også var en stor parkeringsplass.

Løypene jeg hadde tenkt å gå i, var kjørt opp enten på formiddagen samme dag, eller dagen i forveien. Så veldig gode spor, altså.

Jeg gikk med felleski, noe som fungerte bra så lenge motbakkene ikke ble altfor bratte. I løpet av rundturen måtte jeg gå fiskebein maks 3-4 ganger.

Underveis tok jeg en avstikker oppom Ringvollåsen (440), som lå drøyt 100 meter fra skiløypa på det nærmeste. Jeg gikk en slakere rute til toppen som ble litt lengre, og fikk rundt 250 meter å gå i terrenget én vei. Det var allikevel nok, for snøen var temmelig løs utenfor løypene. Ble litt kaving noen steder.

Ellers var det en del folk å se i løpet av turen tross hverdag og fortsatt innenfor normal arbeidstid, men flere av de jeg møtte var jo i pensjonsalderen. For øvrig var det merkbart kaldere nede på myrene og i søkkene sammenlignet med oppe på åsen.

Like etter start, ved skytebanen. Supre løyper å gå i.
Skitraseen gikk gjennom setra Grønland.
Utsiktspunkt fra skiløypa litt nordvest for setra Grønland. Bildet er tatt rett mot vest.
På toppen av Ringvollåsen (440).
Lav januarsol, sett fra skiløypa like nedenfor Ringvollåsen.