Bringe (06.01.2024)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Ascents Bringe sørøst (1,616m) 06.01.2024 13:42
Bringe (1,617m) 06.01.2024 13:54

Morten og jeg forsøkte oss på Bringe for ei tid tilbake, uten å nå toppen. Slukøret måtte vi tusle ned, men det tok ikke mange minuttene før vi bestemte oss for å gjøre et nytt forsøk på Bringe - det skulle bli en riktig fin romjulstur med fjellski, tenkte vi mens vi kjørte hjemover.
Romjul kom og gikk, uten at det ble forhold for en fjellskitur til Bringe.

Men så kom det bedre værmeldinger, og vi ble mer og mer entusiastisk med tanke på Bringe og fjellski og flott vær og det ene med det andre.

Jeg pakket (dvs jeg la frem alt det jeg skulle ha med, og det var jo ikke lite...) kvelden i forveien siden vi var enige om en tidlig start - men så oppdaget vi at butikken åpner ikke før kl 9 og godteri skal vi ha(!) så da ble det en litt senere start likevel.

Morten var (av erfaring må vite) bekymret for min fremdrift på fjellski, så han tilbød seg å ta alt mitt stash i sin sekk. Det ble tungt for han, og til ingen nytte hva angikk min fremdrift på fjellski skulle det vise seg (men det man ikke vet har man ikke vondt av, eller??)

Vi kjørte vestover, og tok av i retning Gol på rv52, parkerte ved Eråksstølen. Det var litt kjølig, men solen tittet allerede frem der oppe. Vi spente på oss fjellskiene og labbet lystig oppover, dvs Morten var jo lystig han også - men temmelig nedlesset med den tunge sekken (vi hadde med oss ikke mindre enn tre termoser, tre matpakker, tre jakker, og flere sitteunderlag bare for å nevne noe av innholdet).

Det gikk ikke lange tiden før den første fellen løsnet på Morten sin ski, og enda kortere tid gikk det før fell nr 2 løsnet. Ergo hadde vi en helt klar utfordring å hanskes med. Det ble blåvoks, og temmelig heftige lag - men akk til ingen nytte. Til tross for heftige fiskeben og mye svetting i bakkene, innså vi at dette går ikke. Morten var klar for å snu og renne nedover, men det var ikke jeg!

Vi ble enige om å ta av oss skiene, og gå på beina på den harde snøen (temmelig avblåst) innover så langt vi orket. Det var nydelig sol, og slettes ikke så kaldt som Yr hadde varslet. Vi gikk relativt greit opp til første rasteplass, og der lå Bringe foran oss badet i nydelig sol. Vi hadde plutselig et håp om Bringe likevel.

Etter litt mer gange - fortsatt i nydelig vær og med relativt greit ganglag - tok vi en pause i bollen på ca 1350 moh nedenfor fortoppen (Bringe sørøst 1616 moh). Vi bare nøt sola og kakaoen (og de innkjøpte vanvittig gode kjeksene!!). Livet er hærlig i sånne stunder.

Morten la igjen sekken og vi tok beina fatt opp bratta til Bringe, det ble en bra treningsøkt.

Plutselig var vi på fortoppen, og der fremfor oss tronet Bringe med alle sine installasjoner og bygg - og den vakreste utsikten, utsikten mot Hurrungane. Sola gnistret omkapp med omgivelsene, og vi nøt utsikten og været.

Så var det bare å komme seg ned igjen, og etter en kort pause i bollen var det på med tung sekk igjen (for Morten). Det ble en fantastisk vandring i blåtimen, det er få ting her i verden som kan måle seg med blåtimen i norsk vinternatur.

Vi kom tilbake der vi hadde satt fra oss skiene, på med dem og så skli rolig nedover. De siste bakkene gikk vi på beina for det var temmelig skarete føre og halvmørkt nå.

En nydelig dag ute på fjellet var nå over, og det er bare å ta vare på minnene.

PS!
Det er meget mulig at Morten har helt andre minner fra denne dagen ;-) Han slet med feller, tung sekk, svette og kulde, og en overvettes blid kjæreste som storkoste seg der hun gikk med null svette og varme sko og null kulde. Lurer på hvordan hans turrapport blir :-)

Kjekt med sherpa!

Written by Olepetter 07.01.2024 14:56

Du er ikke den eneste som har hatt glede av Morten som sherpa! :) Skifellene har en tendens til å løsne når det er skikkelig kaldt, ja, og derfor teipet jeg ofte fellene fast i bakkant med sportstape FØR jeg la av sted. Men en gang i sesongen bør man også fornye limet under fellene; det er en investering som fort lønner seg. Godt nyttår til dere begge to!

De nådde målet !

Written by Esone 07.01.2024 11:19

Eg gav eit tips til Jørn om denne turen no. Ikkje ofte veldig passande skitur, grunna snøforholda. Ofte hardt og avblæse. Skal sjølv prøve med rando ei gong frå Lo kraftverk via anleggsvegen. Bør vere betre snø i alle fall. Openbart er Morten den som ikkje gir seg ;) Aplauderer for gjennomført tur.

Sv: De nådde målet !

Written by Atomsilda 07.01.2024 19:21

Jeg tok til fornuften jeg og hørte på deg. Tror det var et rett valg. Kanskje vi kan ta turen sammen en annen gang...begge toppene med gode snøforhold?