Bergen: Sauhaugen og Skeisåsen (03.01.2024)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Hordneskogen parkering (51m)
Endpoint Hordneskogen parkering (51m)
Ascents Sauhaugen ved Skeisåsen (116m) 03.01.2024 11:37
Skeisåsen (127m) 03.01.2024 11:54
Visits of other PBEs Hordneskogen parkering (51m) 03.01.2024 11:37
Skinfloren (49m) 03.01.2024 12:42

Tur til Hornesskogen for å sjekke en topp med navn Sauhaugen som ligger litt vest for Skeisåsen. På gammelt kart fra 1920 årene er denne toppen avmerket med samme type trig.punkt som på Skeisåsen der det er støpt Bergensvarde. På 1881 foto år 1951 er toppen mye besøkt med stier og helt lyst toppunkt. Står der en oversett Bergensvarde?

Det ble derfor tur til Hordnesskogen, først tur opp på Skeisåsen. Derfra videre til Sauhaugen på sti. Det var ingen Bergensvarde å se oppe på toppunktet som er en overgrodd liten fjellknaus. Ryddet vegetasjon på toppen men dårlig med utsikt grunnet skogen rundt. Her må det ha vært fin utsikt mot vest og nord med Grimseidvatnet under. Valgte å legge Sauhaugen inn som topp i PB.
Fra toppen fulgte jeg en svak sti sydover ryggen, delvis ryddet. Litt lengre nede kom jeg inn på god sti som gikk i flere retninger.

Bergensvarden på Skeisåsen
Sauhaugen 116 (ingen Bergensvarde)
toppen på Sauhaugen

Nede i veien tok jeg en runde sydover i Hordnesskogen til Skinfloren.

Skinfloren

Fra Skinfloren ble det for det meste skogstur på stier tilbake til start for å slippe skøyteisen på veiene.

mye is i veiene
på sti tilbake, her mot Tjoarhaugen