Kukollen i Fet-marka på fjellski. (30.12.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Kompveien parkering (206m)
Endpoint Kompveien parkering (206m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kukollen (343m) 30.12.2023 13:18
Visits of other PBEs Kompveien parkering (200m) 30.12.2023 11:17

Jeg hadde fått låne et par truger og tenkte at de skulle prøves på en topptur i dag. Jeg hadde sett meg ut en tur oppe på Hadeland, men da jeg sjekket om det var oppkjørte løyper der, hadde de ikke kjørt opp, så jeg fant heller et alternativ i Fet-marka hvor jeg hadde vurdert tur foregående vinter.

Uten særlig mye rekognosering på forhånd la jeg ut fra en parkeringsplass ved Kompveien med fjellski, fjellskistaver og truger i sekken. Jeg ante ikke hvor lang turen ville bli da jeg startet, og hadde ikke forberedt meg optimalt med kun én liter drikke og fire brødskiver i sekken.

Da jeg hadde kommet ganske nær Kukollen hadde jeg allerede gått 9 kilometer på ski, og skiftet til truger. Det gikk jo greit oppover, men jeg syntes jeg sank litt mye ned i snøen. Kanskje truger fungerer bedre på mer kompakt vårsnø? Toppen var jo ikke den helt store opplevelsen, så jeg gikk fort nedover igjen og gikk videre på en runde rundt Vestre Jarsjøen. Egentlig hadde jeg en tanke om å gå opp på Hærfangen eller Nordre Ringkollen også, men innså når jeg kom dit at det ville vært for slitsomt, og at jeg da dessuten hadde måttet gå siste strekningen til bilen i mørke. Hodelykt hadde jeg ikke med meg.

Stort sett gikk jeg samme vei tilbake med unntak av en snarvei over Breisjøen i oppgåtte spor. Det var stedvis noe sørpete der, men det var sikkert kjappere likevel.

Har jeg vært på trugetur, fjellskitur eller langrennstur nå? Jeg brukte jo truger og fjellski, men ikke langrennsski. Jeg definerer det likevel som en langrennstur fordi jeg på mesteparten av turen gikk i oppkjørte løyper. Hadde jeg gått vilt i skogen og laget egne spor med samme utstyr hadde jeg kalt det for fjellskitur.

Fine løyper i Fet-marka.
Over en arm av Nordre Mjøsjøen var det ikke kjørt løype, men det var fine løyper på hver side, kun drøyt 50 meter fra hverandre.
Bildet er tatt mens jeg står på toppunktet av Kukollen.
Solcellepanel nederst på stammen og en antenne i toppen av treet på Kukollen. Vet ikke hva den installasjonen blir brukt til.
Snødekke på toppen av Kukollen.
Kukollen er litt baki der til venstre. Turens eneste solstråler på skogen til høyre.
God plass på parkeringsplassen så sent på ettermiddagen.