Lindtjørnsknuten Vest (22.07.2023)

Written by ArilT (Aril Torheim) GSM

Start point Sjursvatnet (352m)
Endpoint Sjursvatnet (346m)
Ascents Lindtjørnsknuten (734m) 22.07.2023 14:15
Lindtjørnsknuten Vest (730m) 22.07.2023 14:15

Lindtjørnsknuten Vest

Kommunetoppene i Lund og Flekkefjord
Del 1: Lindtjørnsknuten Vest
Del 2: Store Tomlongen

Fra basen i Kristiansand kjørte vi E39 mot vest. Vi tok av fra E39 på avkjørselen til Sira, og fulgte veien langs vestsiden av Sirdalsvannet. Veien var asfaltert i starten, før det kom et parti med grusvei, før det tilslutt gikk over til asfalt igjen.

Vi parkerte i starten av skogsveien ved Sjursvatnet. Denne skogsveien går i retning Lindtjørnsknuten.

Etter et par hundre meter fulgte vi skogsveien mot venstre, så rett frem i neste kryss.
Ved enden av skogsveien fulgte vi tråkk videre mot Storetjødn. Det var mye multer opp lia her, som vi tok oss tid til å stoppe opp og nyte.

Like før Storetjødn skrået vi mot nord, og fikk peilet oss inn på et skar som førte oss videre mot Lindtjørnsknuten. Skrået etterhvert vestover og fulgte en fjellryggen videre opp mot Heptedalsheia.

Vi gikk litt for langt vest på topp-platået her, og måtte gå litt tilbake for å finne et punkt der vi kunne ta oss ned i skaret som er markert Litjødndalen på norge kartet.
Herifra var det kort vei igjen opp til Lindtjørnsknuten.
Dette var det høyeste punktet på kartet, men vi var fortsatt i Agder fylke. Vi gikk videre til Lindtjørnsknuten Vest som ligger i Lund kommune, og fikk dermed krysset av en ny kommunetopp på listen.

På returen møtte vi på en lokal kar som var ute å letet etter multer. Han kunne ikke finne noe særlig, men det var kanskje ikke så rart siden vi hadde spist opp de fleste på vei opp.
Han kunne fortelle at politikerne holdt på å diskutere om det skulle etableres en vindmølle park i området. Vi får håpe politikerne tar til fornuft og unngår å ødelegge et flott fjellområde.

Vell tilbake ved bilen satte vi kursen videre mot kommunetoppen i Flekkefjord, Store Tomlongen.