Hugakollen med Line (26.12.2023)

Written by Stigun GSM

Start point Hugali (464m)
Endpoint Hugali (464m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Hugakøllen (1,131m) 26.12.2023 15:19
Visits of other PBEs Hugastølen p-lomme (855m) 26.12.2023 13:50
Start ved Hugali. Langrennski på, en god del snø men scooterspor et stykke oppover, senere måtte vi stå for brøyting selv. Matpause hvor stien tar av fra veien ved Hugastølen

Fulgte normalveien oppover, stedvis mye snø. I skråtraversen i sørflanken partier med knallhard snø

Her hadde Line en delvis utglidning, men klarte å karre seg bort til terreng med bedre feste. Ikke mye vind på toppen. På glatte skisko måtte forsiktighet utvises pga både synlige og snødekte issvuller.Pga de nevnte litt utfordrende forholdene i sørflanken valgte vi retur i nordvestflanken , og kom inn på oppsporet omtrent hvor sti fra nordvest treffer stien fra sørøst som vi altså fulgte på veien opp på truger. I halvmørke på langrennski ned veien, uten fall eller skader men dessverre med oppskrapte ski pga stein skjult under snøen. Tusen takk til Line for sporty turfølge! I likhet med 22.12. også i dag komplett umulig å få lagret turen på Pb-appen!
Det ble aldri helt månelyst