Cerro Antena og Mirador Los Condores fra El Chaltén. (16.12.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Mirador Los Condores p-plass. (398m)
Endpoint Mirador Los Condores p-plass. (398m)
Ascents Cerro Antena El Chaltén (655m) 16.12.2023 15:57
Cerro Antena øst El Chaltén (580m) 16.12.2023 16:44
Visits of other PBEs Mirador Los Condores p-plass (398m) 16.12.2023 14:50
Mirador Los Condores El Chaltén (505m) 16.12.2023 17:18

Etter en tre timers kjøretur, inklusive mange fotopauser, fra El Calafate til El Chaltén på lørdagen ankom jeg et enkelt hotell hvor jeg hadde bestilt to netter. El Chaltén er en turistby laget utelukkende for klatrere, fotturister og andre turister som vil oppleve fjellene ved byen. Jeg tror hippier vil like seg ganske bra her, men da bør de vel eie et sted å bo også. Prisene er ganske høye, og jeg mener det gikk med cirka 1200 kr pr natt på hotellet mitt.

På hotellet fikk jeg en del forslag til ettermiddagstur.
Jeg bestemte meg for forslaget Mirador Los Condores med intensjon om å lage en litt større rundtur ut av det. Jeg syntes det ble en fin rundtur og jeg gikk ganske tidlig ut av den trafikkerte stien til det vanlige utsiktspunktet. Først ble det en bestigning av Cerro Antena på 655 moh, ikke skremmende vanskelig den:) Og så skjærte jeg over dalen for å gå ryggen utover til utsiktspunktet Mirador Los Condores.
Utsikten på turen var av det spektakulært skrekkinngydende slaget når jeg tenkte på klatring i fjellene noen kilometer øst for meg. Bare se «The Alpinist» på Netflix hvor Torre Egger blir vinterklatret.
Jeg tok veldig mange bilder og var en smule ekstatisk ved synet av Cerro Torre og Monte Fitz Roy.

Jeg syntes det ble en kjempefin tur, men kanskje er det mer interessant å prioritere turer mot Cerro Torre og Monte Fitz Roy som jeg gjorde de to påfølgende dagene; det er enda mer spektakulært.

Sånn helt til slutt: Jeg målte primærfaktoren på Cerro Antena til 115 meter ved å se på kartet til Peakbook der det står at toppen er 655 moh. Det er ikke sikkert at det er riktig, så hvis noen senere vil sjekke og korrigere, er det bare å endre. Etter høydekotene å dømme, kan det se ut som toppen er litt over 630 moh.

Definitivt årets fineste parkeringsplassbilde på Peakbook:-) Og det var jeg som tok det.
I denne bygningen måtte man registrere seg hvis man skulle lenger inn i fjellet enn en normal fjelltur på stier. Det skulle jo ikke jeg.
Her tok jeg til venstre på den brede stien. Til høyre mener jeg man kan komme seg opp på Loma del Pliegue Tumbado som var i tankene mine før jeg dro til Argentina.
Jeg så ingen kondorer i El Chaltén. Men det hadde jeg sett på vei fra Mendoza oppover mot Aconcagua noen dager tidligere.
Bred sti.
Tilbakeblikk mot El Chaltén.
Omtrent her forlot jeg den brede stien og fulgte et mye smalere tråkk oppover mot venstre fra der jeg gikk.
Jeg ble aldri lei av å se på disse fjellene.
Loma del Pliegue Tumbado er toppen helt til høyre i bildet med snø til venstre på eggen. Det er en enkel, men litt lang fottur.
Og Cerro Torre ble jeg alldeles besatt av. Heldigvis holder det å se på slike fjell for meg:-)
Her er jeg på fortoppen til Cerro Antena med en liten varde. Det er vel ganske klart hvorfor toppen litt til venstre i bildet heter Cerro Antena.
En begeistret mann med noen av de råeste fjellene han har sett til høyre i bildet.
Snart på toppen av Cerro Antena.
Toppunktet på Cerro Antena ses på bildet. Men er vel lettere å fokusere på Monte Fitz Roy tenker jeg.
Fra venstre til høyre: Cerro Torre stikker ut av tåka, Monte Fitz Roy, Cerro Antena rett under og antennen.
Litt trær og busker på sørsiden av Cerro Antena.
Grei sti igjen her.
Her har jeg kommet til utsiktspunktet Mirador Los Condores som veldig mange gikk til.
Tilbake på den brede sti.
Los Glaciares nasjonalpark er en nasjonalpark som ligger i Santa Cruz-provinsen i det argentinske Patagonia. Parken ble grunnlagt i 1937 og har per 1. januar 2010 et samlet areal på 7 269 km². I 1981 ble parken erklært som en del av UNESCOs liste over verdensarven.