Langeskavltinden (03.10.2008)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Eidsbugarden (1,100m)
Endpoint Tyinholmen (1,090m)
Ascents Langeskavlen (1,878m) 03.10.2008
Langeskavltinden (2,014m) 03.10.2008

Snø og tåke på Langeskavltinden (bærer sitt navn med rette)

Kart

GPS-track

Turdeltakere
Sondre Kvambekk
Bjørn-Even Verbeke

Stod opp klokken 08.00 og ute var det tåke! I natt hadde det kommet mer snø, helt ned på høyde med hytta ved Eidsbugarden. Det ble litt hektisk å organisere seg denne morgenen, vi skulle pakke sekker, lage niste og siden vi trolig dro hjem denne dagen sparte vi ikke på maten. Vi hadde sett for oss nærmest en påsketur med noen venner av Bjørn-Even opp til Langeskavltinden (2014). Både termos og liggeunderlag var med. Dro av gårde litt før 09.00 Sondre, Bjørn-Even, og to venner Olav og moren Marit. Det gikk greit å komme seg opp stien til Sløtatjernet men det var faktisk litt ekkelt å passere en isete snøfonn og glatte sva opp mot pkt. 1740. Været var ikke bra og det var mye vassing i snø i kupert og steinete terreng, og tåka med snø gjorde ikke motivasjonen god. Vi tok en pause litt før pkt. 1840 og vurderte seriøst å snu, følte oss mer i Arktis enn Jotunheimen. Ferden fortsatte da Olav så veldig gjerne ville doble 2K-samlingen sin, fra før hadde han Fannaråken (2068).

Olav, meg og Bjørn-Even på Langeskavlen (1878).

Etter å ha passert Langeskavlen (1878) var det litt surt å gå ned 130 høydemetre, nå gjenstod det en del trasking på ei snøfonn opp til toppen av Langeskavltinden. Da vi var oppe var vi kommet over en del av skylaget og vi kunne skue fritt mot Uranostind, Sagi, Gravdalstinden, Mjølkedalspiggan, Mjølkedalstind og Sjogholstind. Vi tittet nedover på nordryggen til Uranosbreen før vi begynte på hjemreisen, det var ikke varmt her oppe. Snøen hjalp oss på nedturen ved å dempe en del av støtene i tråkkene.

Bjørn-Even på Langeskavltinden med Sagi bak, forlokkende..

Vi valgte å returnere via Koldedalen for å slippe den LANGE SKAVLEN vi hadde gått på fram, det kostet oss 6 km ekstra ved å gå denne varianten. Raskt gikk det ned fra 1752 skaret til foten av Uranosbreen, der tok vi litt mat og saft før vi vandret de siste lange kilometerne ned Koldedalen til Tyinholmen. Ble nok en gang hentet av Bjørn-Evens far.

Nå var det bare å få pakket sakene, rydde hytta og komme oss hjem. Ble en del soving i bilen! Spiste middag i det gamle fengselet på Valdres Gjestegård, utsøkt mat!!! Ankom Asker rundt kl. 00.30.

Takk for en veldig hyggelig høstferie, og neste sommer skal vi klare Falketind!!!