Skrubben Skjeggås og Metalen i Larvik/Porsgrunn (24.11.2023)

Skrevet av ØyvindBergkvam GSM

Skjeggås (253moh) 24.11.2023 12:07
Andre besøkte PBE'er Kjoseveien/Saga p-plass (78moh) 24.11.2023 08:36
Langevannstua (136moh) 24.11.2023 08:50
Jeg kjørte inn til Omsland og parkerte langs veien like ved snuplassen/bommen. Dagens første mål var Skrubben i Larvik. Jeg fulgte veien oppover og tok en liten stopp ved Langevannstua. Her kunne jeg lese om brøtningen av tømmer som hadde foregått i Omslandselva, interessant historie! Turen fortsatte opp gjennom et hogstfelt direkte mot toppen. Jeg svingte først bortom trigpunktet NØ for toppen. Her sto stolpen fremdeles oppreist og i tillegg var det fin utsikt nordover. Turen over til hovedtoppen gikk uten problemer og dermed var turmål nummer 1 av 3 i boks denne dagen:)
Det neste målet var jeg mer spent på. Metalen ser veldig bratt ut fra flere kanter, og planen var å gå rundt til vestsiden for så å følge stien opp på denne siden. Fra Sæterdalen er det inntegnet en sti over mot Metalen, men denne stien viste seg å nesten være helt gjengrodd! Da jeg kom nord for kollen så jeg at stien gikk ned en del høydemeter videre vestover og ville forsøke å klyve meg opp til topps direkte derfra. Dette ble et temmelig bratt alternativ, og ingen vei jeg hadde lyst til å bruke på returen! Dermed var det bare å håpe at stien som var inntegnet på kartet var intakt og at jeg kunne følge denne ned igjen. Turen over kollen til toppunktet var i alle fall veldig flott, og snart sto jeg på toppen av Metalen. Fin utsikt tilbake mot Skrubben og ikke minst sørover.
Dagens siste mål var Skjeggås, og her var det bare å sette på autopiloten på grusveiene frem til foten av denne. Ruta ned fra Metalen var helt super, og jeg innså at det hadde vært både raskere og sikrere å velge denne stien på vei opp også!
Jeg tok av fra grusveien da jeg var like vest for Skjeggås. Herfra fulgte jeg en sti omtrent 300 meter inn mot fjellet før jeg gikk i en sørlig bue opp mot toppen for å unngå de bratteste stupene. Her var det greit å gå, og selv om det var mange skrenter også her så var det alltid noen steder å unngå de på. Skjeggås ble umiddelbart kåret til dagens fineste topp og utsiktspunkt! Det var deilig å ta et kvarter på toppen og bare nyte den fine utsikten. I sør ruvet det en topp høyt over alle andre, og jeg fant ut at dette måtte være Prestskjeggen. Dette må jo være en tur å glede seg til! På vei tilbake møtte jeg på en trivelig jeger, og jeg tror vi begge ble temmelig overrasket over å møte på noen midt nede i buskaset ved foten av Skjeggåsen.
Ved Saga like ved bommen der hvor jeg parkerte
Ved Langevannstua kan man lese om fløtingen i Omsdalselva.
På vei opp hogstfeltet mot Skrubben
Skrubben sett fra kollen hvor trigpunktet er plassert
Trigpunktstolpen nord for Skrubben med utsikt nordover
Skrubben 288 moh i Larvik
Stien fra Sæterdalen mot Metalen var veldig gjengrodd, og var til tider vanskelig å følge!
Et litt for bratt veivalg opp nordryggen på Metalen ga i alle fall en belønning av utsikt nordover:)