Med fjellski på Åsen (23.11.2023)

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Parkering nord ved Skjeppjøen (466m)
Ascents Skreifjella (800m) 23.11.2023 12:00
Høgbrenna (796m) 23.11.2023 12:29
Visits of other PBEs Nyhussetervegen bom (478m) 23.11.2023 10:19
Nyhussætervegen automatbom (475m) 23.11.2023 10:26

Planen i dag var å kjøre bomveien opp til Herva som går opp i nordenden av Skjeppsjøen. Fikk så info om at veien ikke var kjørbar pga snøfonner og trefall. Bestemte meg likevel for at jeg skulle opp til Herva uansett. Derfor ble turen i dag noe anderledes enn tenkt. Måtte jo gå veien opp og det var hele 5,6km. Gikk til fots en del av veien opp og tok på meg ski med halvfeller videre.

Fra parkeringsplassen ved Herva gikk jeg så i pudersnø langs Fugletjernet og så videre opp mot Skreifjella. Løs snø gjorde at jeg flere plasser måtte ut i fiskebein og klore meg oppover før jeg kom opp til toppen. Hvilket herlig område.

Her oppe er det rimelig flatt terreng mot Høgbrenna. Et fantastisk vær og eventyrtlige snøforhold her oppe. Det var bare å kose seg i sola og vandre i herlig puddersnø sørover. Heldig som har slike forhold og Totenåsen leverer igjen på øverste hylle så det gjelder vinterforhold.

Litt "tricky" å komme seg ned mot sør fra toppen av Høgbrenna. Ikke enkelt med fjellski, bratt terreng, løs snø og trær. Jeg kom hel ned og forstatte i litt "bustete" terreng ned til det første vannet i Svartdalen. Herfra gikk jeg helt inne ved land og gjorde det samme på Fisklausen som jeg fulgte videre nordover til parkeringsplassen i nordenden. Her tok jeg av kortfellene og cruiset bilveien ned til Skjeppsjøen. Ingen grus og fine kjøreforhold ned. En super tur på fjellski med bestekompisen Embla.

Ved Fugletjernet
På vei opp moi Skreifjella. Løst og tungt, men bra trening
Straks oppe på Skreifjella
Zoomet inn Hervavatnet og Hervenknappen  bak
Zoomet inn Hervavatnet og Hervenknappen bak
Herlig,...stille, mykt og alene med Embla som storkoser blant snø og storfugl
Jaddaaaa...dette er "bærre lækkert"
Ved Høgbrenna
Embla på toppunktet på Høgbrenna
Zoomet inn Mistberget ved Hurdal
Fra Høgbrenna mot Svartdalen
Ved det første vannet i Svartdalen