Sol og snø i Lærdalsfjell (21.11.2023)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Steinklepp (436m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sør for Kråkebergnosi (1,530m) 21.11.2023 08:30
Kråkebergnosi (1,562m) 21.11.2023 11:35

Avtalte med Morten at jeg skulle komme opp til han på "Veslebu" og så planlegge tur på tirsdag. Det var meldt supervær både i Vang og i Lærdalsfjell. Etter middag og en øl ble det bestemt at vi satset på å reise over Filefjell for så å bestige en pf 250m nær Steinklepp. Etter en film om den svetsiske klatreren Ueli Steck som forøvrig var svært interessant,- tok vi tidlig kveld.

07.30 reiste vi fra hytta og cruiset på gode veier opp mot Tyinkrysset og flott vei over Filefjell. Ca 45 minutter til Steinklepp og vi var klar for avgang ca.kl 08.30. Vi var skuffet over været da sola uteble... MEN,- det skulle etterhvert bli helt supre værforhold. Veldig grei sti innover dalen opp til Fosse. Litt snø i stien og noen få isete plasser, men overraskende greit å gå. Høydemeterne kom sakte og pent innover til Fosse. Her tok vi en pause for så å ta på truger. Vi brukte truger til toppen og ned tilbake til Fosse. Dette funka svært godt. Morten sto for det meste av tråkkinga idag da jeg hadde en noe dårligere dag enn vanlig.

Vi sto på toppen etter litt under 3 timer. Litt varierende snøforhold opp fra Fosse. Alt fra lite snø, noe fast og dypere sukkersnø. Herlige friske forhold i høyfjellet.Vi kjente temperaturen sank ettersom det ble klarere og klarere vær. Likevel..vi kjente solen varmet litt. Gjennomvåte av svette måtte vi skifte til tørt varmt tøy ved varden. Skulle man ha mat, fotografering og litt ablegøyer,- så var det er must.

Turen ned gikk omtrent i samme trase. Vi gikk oppom en noe lavere topp som vil bli lagt inn her på Peakbook. Etter dette cruiset vi nedover på truger. Det gikk raskt ned til Fosse for en kortere pause og trugene ble igjen festet på sekken. Flott sol her nede fortsatt og vi gikk så raskt nedover dalen med et stopp ved en flott og islagt
foss. Nydelig!

Takk Morten,- for en flott fjelltur i Lærdalsfjell som viste seg fra den flotteste side idag!

Start ved Steinklepp
Toppen i sikte til høyre i bildet
Friskt på toppen. Ikke mye vind, men kaldt
Gjennomvåte klær...bare å skifte for å ha en bra tur videre i fjellet.
The boss! Svett og kald...men snart varm
Morten på det høyeste punktet. 1m høyere enn ved den store varden
Mot varden. Friskt...men plutselig ble det HELT knall blå himmel.