Vårlivarden og Måkafjellet i Sandnes (21.11.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Vårlivarden (388m) 21.11.2023 10:18
Måkafjellet (290m) 21.11.2023 11:18
Visits of other PBEs Myrland p-plass (165m) 21.11.2023 09:47
Myrland p-plass ligger midt mellom Vårlivarden og Måkafjellet, og planen var å få besøkt begge disse rødtoppene på denne turen. Jeg vandret i vei på godt merket sti opp til Vårlivarden først. Stien går via Kvelvane og videre i bratte klyv videre opp til toppen. En kort og fin tur med en solid panoramautsikt som belønning på toppen. Vårlivarden er uten tvil kongen i dette området, og med tanke på slitasjen på stien er dette en temmelig populær topp å besøke! Jeg gikk ned igjen samme vei, og var like i nærheten av bilen da det kom en solid regnbyge. Etter et par minutter tilflukt i bilen kunne jeg fortsette retning Måkafjellet. Jeg fulgte kjerreveien vestover til det høyeste punktet, og fant en grei rute derfra bort til toppen. Her var det lite stier å se, men enkelte tråkk kunne man følge her og der. Måkafjellet var betydelig mer beskjeden enn sin nabotopp, men i grunnen en fin topp som ligger litt beskjedent nede i skogsbeltet. Regnet holdt oppe til jeg var tilbake ved bilen, og det klarnet etter en stund helt opp. Neste stopp Dyrafjellet.
Vårlivarden sett fra Myrland parkering
Stien til Vårlivarden passerer Kvelvane omtrent halvveis på ruta.
Måkafjellet er bare en lang og slak åsrygg som ikke gjør så mye ut av seg. Her sett fra oppstigningen mot Vårlivarden.
Snart oppe på Vårlivarden i Sandnes.
Vårlivarden 388 moh
Vårlivarden sett fra turen bort mot Måkafjellet