TO SPENNENDE TOPPER I BOTNAN (19.11.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Utgangsvatnet Bomvei (49m)
Visits of other PBEs Utgangsvatnet (95m) 19.11.2023

Korte dager gjorde at jeg valgte en kortreist tur til Botnan. Jeg kjørte ut til Botnan (Fv 7066) og parkerte ved veien som går opp til Utgangsvatnet. (99 moh) Bommen på veien opp til Utgangsvatnet var åpen, men jeg vet ikke om den kan bli stengt. Jeg hadde valgt meg ut to topper vest og øst for Utgangsvatnet. De utvalgte toppene var FINNBURFJELLET (219 MOH) og ØRNFJELLET (334 MOH). Jeg tror ikke disse toppene er mye besøkt. Jeg gikk over brua i utløpet av Utgangsvatnet og fulgte traktorveien et lite stykke før jeg dreide mot toppen av Finnburfjellet. Det er fint å gå over alt her, men det er en del kløfter og småtopper innover, men her kan man gå opp i kløftene og komme ut på andre siden. Ingen markering av toppen men flott utsikt mot bruene over Øltappen. På returen gikk jeg nedom to flotte islagte små tjønner, inn i ei ny kløft og videre ned til Utgangsvatnet. Fra brua (1,1 km fra hovedveien) og opp til toppen og tilbake var det 2,2 km. Ingen spor etter mennesker her. Ved Utgangsvatnet var det Ørnfjellet som sto for tur. Jeg gikk østover mot ei tjønn som har to navn, Sørtjønna og Litlvatnet. Her var det en stupbratt vegg i mot meg så langt jeg kunne se. Meget tette koter på kartet her. Jeg fulgte en dal med ei elv nordøstover men fjellveggen jeg skulle forsere så vanskelig ut. Det var også en del is oppe i fjellveggen. Men omsider fant jeg en mulighet til å komme meg opp men det var en del klyving på tre plasser. Det var tørt og fint bortsett fra noen issvuller, men jeg unngikk disse. Oppe på fjellpartiet var det flott innover mot toppen. Passerte to små vann. Først kom jeg til en stor varde før toppen, men fra den kunne man se toppvarden.
Fra toppvarden så jeg ned mot Kvernvatnet. På returen var jeg glad for at jeg hadde gps-sporet, da det alltid er verre å finne veien ned når det er bratt. Jeg tror det er bedre å ta denne turen fra Duna og opp via Dunavatnet og Kvernvatnet. Kanskje er det noen som har prøvd den ruta? Total lengde på hele turen 8,9 km. Neste uke er det meldt snø fra onsdag.

Finnburfjellet
Utsikt fra Finnburfjellet mot Øltappen
To små tjønner ned fra Finnburfjellet
De samme tjønnene
Ei furu på Finnburfjellet
Sørtjønna/Litlvatnet mot Ørnfjellet
Is mot Ørnfjellet
Mer is
Selfie
Mot toppen av Ørnfjellet
En ganske stor varde før toppvarden