Øygarden: tur til dagsturhytta Vetenbua i Sund (17.11.2023)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Stranda (33m)
Endpoint Stranda (33m)
Ascents Førdesveten (284m) 17.11.2023 13:15
Visits of other PBEs Stranda skole parkering (45m) 17.11.2023 12:02
Gigantgitaren (50m) 17.11.2023 12:03
Vetenbua (280m) 17.11.2023 13:04

Turstart i Stranda. Stien begynte bak Gigantgitaren og gikk over Lamphusfjellet og inn Kleppadalen. Derfra opp til Vetadalen og siste stykke opp ryggen til toppen på Veten der den nye dagsturhytta Vetenbua ligger. Har sett bedre stier en dette. Den gikk mye i bekkefar og over og langs med myrer. Overraskende mye vann som var frosset i skyggepartier så det ble på med broddene. Myrene var frosset men jeg gikk gjennom vis jeg prøvde meg på dem.
Dagsturhytta ligger litt på sydsiden av varden med fin utsikt sydover. Fikk ikke roen på toppen da det var helikoptertransport som holdt på med å fly ned sekker og byggematerialer fra buen ved masten.

stikryss med Veten i bakgrunnen
dagsturhytta Vetenbua
dagsturhytta med utsikt mot Austevoll
Førdesveten
fin sikteskive på toppen

Ned igjen tok jeg stien som går nordover og ned ryggen retning Grindavatnet. Dreier sydover igjen og i Kleppedalen kom jeg inn på stien jeg gikk oppover. Fulgte denne tilbake til turstart. Denne stien var bedre men litt lengre.

litt snø og is ned ryggen mot nord