Fra fjord til fjell i Sogn (14.11.2023)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Esebotn (32m)
Ascents Gulleplenipa (1,102m) 14.11.2023 08:28
Vest for Bjørnabreen (1,464m) 14.11.2023 12:44
Keipen (1,426m) 14.11.2023 13:04
Visits of other PBEs Gulleplet dagsturhytte (1,092m) 14.11.2023 08:28

Dette var den andre dagen på tur i Sogn. Utgangspunktet denne gang var i Esefjorden ikke langt fra Balestrand. Etter et flott opphold på ei fin hytte der dro vi inn til parkeringen i Esebotn og var klare med sekken på ryggen kl 08.40. Morten, Odd Arne og jeg var klar for mange bratte høydemetre på ymse underlag. Været var helt topp, men novembersolen står ikke akkurat høyt på himmelen og dagene er korte. Likevel,- vi fikk faktisk litt morgensol der vi svettet oss oppover den bratte bakken opp mot første turmål,- nemlig "Gulleplet".

Vi startet med fjellsko og hadde truger på sekken. Disse skulle bli gode å ha fra den nye dagsturhytta som ligger ved "Gulleplet". Derfra hadde nok blitt rimelig heftig uten truger. Egentlig helt perfekt med truger. Vi fikk iallefall erfart HVA slags truger som er best på en tur i høyfjellet med ymse snøforhold og bratthet. Tubbs Flex truger med stegjern rundt hele var uovertrufne. Vanlig Tubbs med stegjern KUN under fremre fot får fort dårlig feste og man blir mer utsatt for å skli. Dette er et godt tips!!

Rett i underkant av "Gulleplet" økte snømengdene noe og ura et stykke oppover ble litt trasig da det var lett å trå feil mellom steiner. Den siste lange bratte bakken opp mot "Gulleplet" gikk det greit med rimelig faste snøforhold. En tøff økt opp denne bakken. MEN....sola stålte og en vanvittig flott utsikt da vi kom opp på ryggen og kunne se utover fjell og fjord. Nå gjensto en liten kort knaus med nær bart fjell før vi kom opp på det høyste punktet. Derfra luntet vi ned til dagsturhytta. Skuffelsen vsr stor da døra var stengt. Heldigvis,- nær vindstille og helt topp å sitte i solveggen i nær vindstille. En super plass....som blir enda flottere når hytta blir helt ferdig og man kan ta lunchen inne.

Etter en god pause i solen gjensto noen høydemetre fortsatt....oppover...oppover... Fra hytta gikk vi på truger som vsr helt "konge" på resten av turen til "Vest for Bjørnebreeen" som vi tok først og derfra videre til Keipen. Nær vindstille og en fantastisk følelse av å være på Norges tak med masse fjell og dypefjorder rundt oss. Dette var jaggu en flott tur altså! Den eneste minusen var at deler av turen gikk i skygge, men det tåler man når man kommer opp i DET fjlleområdet med DEN utsikten. Det er nok ikke mange som gidder å ta denne turen på denne årstiden, men vi var særdeles fornøyde med vårt valg.....eller riktigere sagt....Mortens valg av turmål denne dagen. Vi brukte 4 timer opp på "Vest for Bjørnebreen" og ca 4,5 timer til Keipen. Litt spesielt at på selve punktet på Keipen var det massevis av spor etter ryper og også hare..og da mener jeg KUN der!! Veldig pussig. Mulig man kan se dette utfra noen av bildene.

Turen nedover gikk supert nedover med truger. Best for meg med mine Tubbs Flex som satt svært godt på underlaget i bratt terreng. Trugene ble ikke tatt av før vi kom nedenunder "Gulleplet". Derfra gikk det greit med rask gange på brukbar sti med noe snø nedover. Noen "nestenfall" på glatte steder, men ingen uhell nedover. Fornøyde og rimelig svette ved bilen etter ca 7 timer på tur. Da gjensto ca 30 mil med bilkjøring i mørke og to ferger. Hva gjør man ikke for å oppleve slike dager tul fjells her vest når østlandet knapt har sett sol i november!!

Takker Morten og Odd Arne for to flotte dager i vest...spesielt dagens tur var rå!!!

Måtte ha dette bildet først. Tenk å få oppleve en slik flott tur her i vest i november...mens sola uteblir i øst..
Hytta vi leide heter faktisk "Gulleplet"
Morten starter i fjæresteinene
Bratt og tungt her altså!
Tøft å være toppsamler altså! �
Bratt og litt dårlig feste for støvler opp siste kneika ved Gulleplet
Dagsturhytta...uferdig, men blir jo helt topp.
Her ser vi dagsturhytta og ruta videre mot "Vest for Bjørnebreen"
Litt trolsk med en liten tåkedott på vår videre ferd mot Vest for Bjørnebreen
På toppen med Keipen bakenfor
Morten er fornøyd!
Odd Arne sliten, men fornøyd!
På Keipen
Start date 14.11.2023 08:28
(UTC+01:00)
End date 14.11.2023 15:40

Misunnelig! :)

Written by Øyvindbr 16.11.2023 08:45

Skulle gjerne vært med på denne!!! Det har aldri blitt til noe Balestrand på meg til nå... Fjell- og fjord-Norge på sitt beste, og november er verdens mest undervurderte måned bare fordi den er upraktisk!

Takk for

Written by mortenh 15.11.2023 11:14

en super tur, mange fine bilder og en bra rapport. Jeg var også veldig fornøyd med turen. Skulle gjerne vært litt mindre sliten oppover, men tenk å få oppleve slikt i november da!!!