Zugspitze (11.03.2013)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Zugspitze (2,962m) 11.03.2013

På ferie sammen med en kamerat som deltok i e-cup vintertriathlon i Oberstaufen (Allgäu, Bayern). Denne toppen planla vi (jeg) som en del av reisen mellom nevnte sted og München. Vi overnattet to ganger der konkurransen gikk og to netter i München. Da ville det bli kort vei til flyplassen på slutten av turen.

Det er flere måter å ta seg til Zugspitze på. Vi hadde leiebil og kjørte så langt vi kunne - til Eibsee. Her går det kabelbane/gondol. Det skulle vise seg å bli litt av en luftseilas. Nede ved Eibsee på ca.1000 m var det brukbart vær, men vi så at det var tåke/skyer i høyden. Etter bare et par minutter nådde vi skyene og det var en surrealistisk opplevelse å befinne seg inni gondolen. Det eneste vi så foruten medpassasjerer, gondolen og et hvitt inferno var ti meter med kabler mot himmelen. Kablene ble liksom borte i tåka. Etter 5-10 minutter i "intet" saktnet vi farten og gondolen nådde toppen. Merket godt tynnlufta etter ca. 2 kilometer i vertikal retning på 10 minutter.

Vi inntok en middag på toppen etter å ha fotografert ute på terrassen. Leser at noen har gått opp til krusifikset men veien var stengt. Det så ikke videre trygt ut å ferdes der med stup på begge sider.

Vel nede var det begynt å regne litt og vi kjørte ned til Garmisch og stoppet litt før vi kjørte til München.