Vådlandsknuten og Vaseknuten i Gjesdal og Bjerkreim (06.11.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Stakkvikknuten (742m) 06.11.2023 08:46
Vådlandsknuten (811m) 06.11.2023 08:46
Vådlandsknuten nord (804m) 06.11.2023 08:46
Vaseknuten (749m) 06.11.2023 12:13
Salvedalsknuten (760m) 06.11.2023 13:54
Nord for Vådlandsvatnet (760m) 06.11.2023 14:30
Visits of other PBEs Fossbekken parkering (378m) 06.11.2023 08:46
Bilen ble parkert på Fossbekken p-plass på Madland. Herfra går det stier i flere retninger, jeg valgte den korteste ruta til Vådlandsknuten som var hovedmålet. Derfra fikk jeg se an lyst og føre for videre tur. Ruta gikk forbi Fisketjørna, opp i et skar og til topps på områdets høyeste topp. Ingen overraskelse at her var det en fantastisk utsikt i alle retninger, blant annet kjente jeg godt igjen Helgefjell og Vinjakula i øst. Jeg kjente også igjen Vaseknuten og bestemte meg for å ta turen bort dit. Først svingte jeg oppom nabotoppen, Vådlandsknuten Nord, før jeg fulgte stien ned til stikrysset ved Rolighetsvatnet. Herfra langs sti via topp 725 til Vaseknuten. Utrolig flott terreng dette, og mange spennende topper overalt. Da jeg sto på toppen av Vaseknuten kikket jeg over til Stakkviknuten som lokket veldig et hakk lenger mot øst. Denne så veldig bratt ut, men jeg så på kartet at det burde være mulig å gå langs Risatjørn og bestige toppen fra NØ. Som tenkt, så gjort:) Turen gikk greit opp på nordsiden med litt småklyving. Vel oppe på toppen innså jeg at dette ble en veldig lang tur, da jeg så Vådlandsknuten laaaangt der borte hvor jeg kom fra! Jeg tok meg litt mat, og nøt utsikten noen minutter før jeg startet på tilbaketuren. Etter å ha passert Vaseknuten tok jeg turen over til de to like høye toppene på hver side av Langavatnet før jeg endte opp nede ved Rolighetsvatnet igjen. Herfra fulgte jeg stien rett vestover som svinger seg rundt Rundetjørnnuten før den dreier tilbake mot utgangspunktet ved Fossbekken.
Ferdig med den første stigningen, her ser jeg videre retning Fisketjørna
Utsikt tilbake fra skaret sørvest for Vådlandsknuten
Vådlandsknuten og nordtoppen (til venstre) sett fra skaret
Vådlandsknuten 811 moh, dagens høyeste topp!
Vådlandsknuten nord sett fra hovedtoppen
Vinjakula ruver godt i horisonten. Til venstre for denne ser vi Helgefjell også som er en av stortoppene i området.
Vådlandsknuten sett fra nordtoppen
Den navnløse 725-toppen med Salvedalsknuten i bakgrunnen.
Jeg nærmer meg Vaseknuten og ser at her blir det en solid motbakke til topps!
Utsikt fra Vaseknuten mot Stakkviknuten et hakk lenger øst.
Utsikt fra Stakkviknuten 742 moh
Helgefjell og Vinjakula sett fra Stakkviknuten
Salvedalsknuten; nå begynner motbakkene å bli ganske tunge!