Masfjorden: Lauvtonipa (06.11.2023)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Bjørnekletten (241m)
Endpoint Bjørnekletten (242m)
Ascents Lauvtonipa (724m) 06.11.2023 12:06

Fin tur til Lautonipa fra Bjørnekletten. Hadde en lengre prat med bonden da jeg havnet inne på tunet hans. Fikk lov å parkere ved snuplassen men måtte parkere slik at snuplassen ikke ble blokkert. Er da plass til 1 bil. Ellers er det plass til å parkere litt lengre nede ved en ferist. Stien begynte bak en port ved løen, og slynget seg bratt oppover lien mot et skar der terrenget begynner å gå nedover igjen retning stølen Smørdalssetret. På toppen av skaret tok jeg opp lien mot vest retning Lauvtonipa. Studerte ikke kartet og oppe i høyden tok jeg retning rett mot toppen. Kom til et skar og måtte endre kurs for å komme videre. Havnet mot 2 skar til så valg av trase til toppen var ikke optimal. Retur sporene var mye bedre selv om de gikk i en bue.
På toppen var det flott utsikt alle veier med bratte fjell, dype daler og litt av Masfjorden.

tilbakeblikk ned i dalen ved skaret
Lautonipa i sikte, med 3 skar imellom. Holdt for langt mot venstre
Lautonipa sett mot nordvest med litt av Masfjorden
fra Lautonipa mot fjellene i sydøst

På returen hadde jeg utsikt mot en fjellhytte og Smørdalssetret

ned igjen til gårdstunet
fikk lov til å parkere slik slik at snuplassen ikke er blokkert