Kjerringåsen i Larvik (05.11.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Kjerringåsen (186m) 05.11.2023 12:11
Kleiver Sør (146m) 05.11.2023 12:11
Jeg parkerte ved Halle Mølle og gikk veien innover retning Kjerringåsen. Underveis var det et fint utsiktspunkt hvor toppen virkelig kommer til sin rett. Utrolig hvordan en topp som er 186 meter høy kan se så ruvende ut! Etter hvert smalnet veien av og ble til en sti. Rett vest for toppunktet er det et stikryss, ta til høyre her. Stien følges så rimelig greit opp til sørtoppen via et par uproblematiske klyvepartier. Like før toppunktet må du over en stor sprekk i fjellet. Denne er ikke bred, men veldig dyp. Dessuten heller terrenget på hver side litt mot sprekken, så du må være trygg på at du ikke sklir her! Det er 2-3 omtrent like høye toppunkter, det høyeste er nok kollen med trigpunktbolter på.
Denne toppen ville fått et høyt terningkast hos meg, og er virkelig en artig topp som innbyr til flere besøk! På tilbaketuren svingte jeg også oppom Kleiver Sør da jeg trodde at stien som jeg begynte å følge skulle lede meg til toppen. Det gjorde den ikke, og det ble dermed en del kaving over nedfalte trær og glatte steiner på vei opp til toppen.
Kjerringåsen sett fra et utsiktspunkt langs veien. Middagsåsen bak til høyre i bildet.
Kjerringåsen ruver godt i terrenget, og virker nesten ubestigelig!
Ta til høyre i dette stikrysset som befinner seg rett vest for toppunktet.
Tilbakeblikk fra den sørlige kollen mot Halle Mølle og utgangspunktet for min tur.
Denne sprekken må forseres for å komme opp til toppunktet.
Kjerringåsen i Larvik
Jeg havnet oppi noe uryddig terreng på vei opp til Kleiver Sør!