Eldhusfjellet - Varder i Stølsheimen med historie! (04.11.2023)

Written by Eikås (Janne Eikås) GSM

Ascents Eldhusfjellet (1,206m) 04.11.2023 14:09
Etter første føremiddag tur til Årsdalsryggen 1100 vart det tid til å nyte skiva og solvarmen. Før turen gjekk vidare opp på Eldhusfjellet. Rakk solnedgangen og slapp lykt ned att til hytta. Ganske imponerande å studere vardane og dette var også ein bauta av ein varde. I ettertid av turen, kom eg over eit lesar stykke i Fjell og Vidde som eg hadde ifrå 2007. Der fant eg plutselig svar på noko av det eg undra meg over i dette området. :)

Etter sitat ifrå Thorbjørn Kaland i fjell og vidde årbok 2007 Så står det å lese at "Varden på Eldhusfjellet er reist med innsats fra Knut Steinsland. I følge den aktive fjellvandreren Øystein Nygard fra Modalen, ble denne varden tidligere tildekket med hvit seilduk. Dette var for at den skulle være mer synlig fra sjøen, da den også var et viktig landemerke for båtfolket. Den nøyaktige høydemålingen ble gjort med nivellerkikkert fra andre kjente fastpunkter. Der slike fastpunkter ikke fantes måtte man nivellere fra middel-havnivå. Det betydde i praksis at måleingeniøren gikk med sin kikkert sammen med flisegutten som bar en 4 meter lang linjal. Slik målte de høyden meter for meter fra fjordkanten og opp til 12-1800 meter høye topper. Utgangspunktet i dette vardenettverket er det som ble kalt 1.ordens punkter. Blant disse 1.ordenspunkter finner vi Sundagsfjellet vest for Norddalen i Stølsheimen."

Sundagsfjellet var i kikkerten neste dag og på utmarsj i eit fjellområde med mykje historie.

Ifrå Vardadalsbu med Eldhusfjellet i bakgrunn!
Ved Vardadals-tjørnane
Nydelig marmorering i fjellheimen og fint skue ned til Vardadals-tjørane
Alltid først til toppen!!!
Ganske så tøft terreng!
Solnedgang i skyene ifrå Eldhusfjellet
Èin bauta av èin varde på Eldhusfjellet