Bjønnknuten (23.10.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Start point Krokheia parkering (73m)
Endpoint Krokheia parkering (73m)
Ascents Bjønnknuten (303m) 23.10.2023 11:43
Visits of other PBEs Krokheia parkering (73m) 23.10.2023 10:38

Kjørte til Krokheia parkering. Her er det god plass til biler og ett informasjonskart over stinettet på Krokheia. Syklet oppover bomveien og tok til venstre i første kryss og fulgte veien i 3,7 km forbi Trollvann og til snuplassen ved Hyttejenn. Her starter blåmerket sti til Skarpenæring. Fulgte stien i 700 meter, her tok jeg til høyre på sti/dyretråkk. Etter 100 meter fortsatte tråkket rett vestover. De var minst busking den veien. Fulgte på vestover i 300 meter og var da rett sør for toppen. Stien fortsatte vestover, så jeg tok retning mot toppen. Viste seg at det var rimelig bratt på denne siden og det måtte klyves i ura for å komme opp. På toppen er det en liten varde og litt utsikt nå som mesteparten av løvet har fallt. Retur gikk rett østover fra toppen i lettgått terreng ned lia. Litt busking de siste 50-60 meterne før jeg kom inn på tråkket jeg fulgte opp. Derfra tilbake samme vei til sykkel og bil.
Beste vei opp er den veien jeg fulgte ned.
Til fots tur-retur Hyttetjenn 2,7 km.

Krokheia parkering
Trollvann
Herfra fulgte jeg sti/dyretråkk til høyre
 Bjønnknuten
 Bjønnknuten mot nord
Skyene må gi tapt mot sol og blå himmel