Folleseåsen, Dronningen og Ospåsen (10.03.2013)

Written by ericpf (Eric Ford) GSM

Ascents Dronninga (190m) 10.03.2013
Folleseåsen (166m) 10.03.2013
Ospåsen (170m) 10.03.2013

Etter at jeg kompletterte Bergenslistene har jeg vært litt usikker på hva jeg skal fortsette med. Denne dagen, som så mange ganger tidligere denne vinteren, var været helt fabelaktig. Siden jeg kom litt sent igang, falt valget på en tur til Askøy, som ikke er langt unna. Hadde allerede vært på Kolbeinsvarden, men ikke noen av de andre toppene.

Folleseåsen

Parkerte ved fotballbanene på Follese, og fant stien fra veien litt ovenfor. Denne dreier ganske raskt vestover, med en brukbar stigning det siste stykket. Brukte vel 15 minutter opp. Trigbolt og turpostkasse på toppen, og en fin utsikt tilbake mot Askøybroen og utover Byfjorden.

Dronningen

Toppen med det noe spesielle navnet, skulle vise seg å være et populært turmål for mange denne søndagen. Parkerte ved Asskaret, og gikk derfra inn på Rispeleitet, som fortsetter inn på en skogvei. Denne går i slak stigning hele veien opp. I grunnen en ganske kjedelig tur, men iallefall bra skilting når man kommer opp på topplatået. Merket Dronning er der det før i tiden stod en svær furu, men høyeste punkt er det sørlige utsiktspunktet, som det også er skilting til. Sjekket også ut det nordlige utsiktspunktet, der det er en benk til å nyte utsynet.

Ospåsen

Kjørte videre nordover, og kjørte av til venstre før avkjøringen til Ask. Fant ikke noen spesiell plass å parkere, så jeg svingte bare av mellom et veiskille litt oppe i veien. Trasket oppover på den venstre veigrenen, som ved enden går over i en skogsvei helt opp til toppen. Der oppe er det et lite bygg og en telemast, uten den helt store utsikten. Stien fortsatte nedover i sydlig retning der jeg fant en infotavle som beskriver "det store smellet i Aasebøskogen" under 2. verdenskrig. Det er også skilting til krateret. Da jeg kom hjem fant jeg en artikkel i BT fra da infotavlen ble satt opp: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kaster-nytt-lys-over-bombekrateret-p-Asky-1873200.html