Helgefjell i Gjesdal (18.10.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Skredtåna (765m) 18.10.2023 13:19
Helgefjell (842m) 18.10.2023 14:22
Visits of other PBEs Gilja p-plass (95m) 18.10.2023 11:35
Jeg parkerte på Gilja p-plass og fulgte merket sti oppover beitemarkene nord for Brekkebekken. Deretter øst for Brekkestølsvatnet til jeg kom til ei hytte. Her sluttet stien og det var bare å finne beste rute videre oppover det bratte og kuperte terrenget retning Helgefjell. Det var mange bratte sva og fjellpartier, men ikke ufremkommelig. Turen gikk via Skredtåna før jeg fortsatte opp til toppen av Helgefjell. Det var artig å se rett over til Vinjakula på den andre siden av Gloppedalsura som jeg hadde besøkt for noen år siden.
På tilbaketuren rundet jeg Helgefjell på vestsiden og kom etter hvert bratt ned til Djupavatnet hvor jeg endelig kom inn på en sti igjen. Herfra fulgte jeg stien tilbake til Bergestølen og videre ned langs sørsiden av bekken tilbake til bilen.
Åpent og fint landskap på vei oppover på beitemark
På vei oppover mellom de bratte kollene. Hytta hvor stien endte ses nede til venstre i bildet.
Utsikt ned mot Gilja
Skredtåna 765 moh
Helgefjell sett fra Skredtåna
Snart oppe på toppen av Helgefjell
Vinjakula sett fra Helgefjell. Dypt nede i dalen mellom toppene ligger den kjente Gloppedalsura.
Vest for Helgefjell. Fjellene bak i bildet er Vaseknuten og Risaknuten.
Overblikk mot der hvor jeg gikk opp mot Skredtåna.