Bandåsen - toppen av Stavanger (14.10.2023)

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Start point Seltveit parkeringsplasss (210m)
Endpoint Seltveit parkeringsplass (213m)
Ascents Bandåsen (513m) 14.10.2023 16:15
Visits of other PBEs Seltveit P-lomme (240m) 14.10.2023 15:32
Seltveit parkeringsplass (250m) 14.10.2023 15:32
Ny kommunetopp med Erlingandreas (Erling Risøy). Etter å ha vært på Nye Skåpet kjørte vi til Finnøy og til ferjeleiet Judaberg. Her gikk det forholdsvis hyppige ferger over til øya Ombo og fergeleiet Eidssund. Det enkleste stedet å finne fergetidene på, er å søke på entur.no, men vær obs på at ikke alle fergene tar biler så søk spesifikt på bilferge. Fra fergeleiet Eidssund på Ombo var det ca. 15-20 minutter å kjøre til parkeringsplassen som er merket med Seltveit parkeringsplass på Peakbook-kartet. Hvis man søker på Bandåsen på ut.no kommer det opp et annet forslag til startsted men dette er en lengre tur. Det var grei sti å følge hele veien til topps. I det første stikrysset sto det skilt til Bandåsen og i neste stikryss en blå pil. Ellers var det bare en sti og enkelt å skjønne hvor man skulle gå. Det var forholdsvis bratt, men en kort tur til topps. Ca. 1,3 km og tilsammen ca. 2,6 km tur/retur. På toppen blåste det kraftig. Det ble en kort bilde- og bokskrivings-seanse før vi gikk ned igjen. Det var sølete og glatt og vi sklei flere ganger på nedveien. Vi rakk 18.30 ferga tilbake til Finnøy og kunne kjøre hjem derfra.