Raudbergnuten (09.03.2013)

Written by Flugis (Per Flugstad) GSM

Ascents Raudebergnuten (1,819m) 09.03.2013

Etter en stormfull helg var det godværmelding for denne helgen. Vi tok inn på Fossheim hotell i Hemsedal fredag kveld. Sjekket på Yr at værmeldingen fortsatt var bra før vi inntok en bedre middag. Et par timer senere sjekket jeg værmeldingen igjen. Nå var alt endret, snøvær og vind... Vel, - dagen etter var det overskyet og snø i luften. Vi kjørte opp til Bjøberg og labbet i vei innover sommerløypa. Et scooter spor viste vei. Jeg hadde nye fjellski og var spent på hvordan de fungerte. Feller kom raskt på opp den første bratte kneiken. Sikten var faktisk OK, selv med flatt lys. Skavlete med litt nysnø på toppen var greit oppover men jeg var litt skeptisk til nedturen. Vi gikk litt feil ved Raudbergholtjernet så det ble litt omvei. Omsider så vi toppen i det fjerne, og sannerlig klarnet det litt opp. På toppen var det faktisk riktig flott med solgløtt. Her fant vi også igjen scooter sporet som faktisk gikk straka veien rett ned til bilen. Fjellskia virket bra ned bakkene tross delvis utfordende harde skavler. Det ble 25 km og 6 timer ute på ski. Tore var med.