Baltikum (05.03.2013)

Suur Munamägi (318m) 05.03.2013

Nasjonstopper
5.6.2013

Dag 1. På forhånd hadde vi ordnet bilskyss med Helvijs, som er ansatt på hotellet i Riga.
Kjørte E77 fra Latvia over grensen til Estland. Svingte av mot Haanja og parkerte etter ca 3 timers biltur. Benyttet den 200 meter lange trappen opp til tårnet på SUUR MUNAMAGI (318). En større stein med noen ord om Mount Everest lå på høyeste punkt.

Dag 1. Kjørte raskeste rute sørover forbi flere nedlagte bondegårder. Etter ca 5 timer i bilen ble det en kort spasertur til skiheisen på GAIZINKALNS (312). Det gamle tårnet var blåst ned etter vindens herjinger. Returnerte raskeste vei til Madona hvor det ble en kjapp matbit. Ankom Riga etter ca 8 timer i bilen + to nasjonstopper i "sekken".

Dag 2. Avgang kl 9.00 neste morgen med Montis broren til gårdsdagens skysskar. Kjørte E262 sørover til den grensen Latvia/Litauen. Videre etter motorveiene E14 - E28 og A3 forbi Vilnius retning Hvite Russland. Svingte av mot Medininkai og passerte Juozapine det tredje høyeste punktet, som vi også avla et besøk. Parkerte etter 4.5 time like ved utsiktstårnet på AUKSTOJAS HILL (294). Her er også en stor stein og et monument av 4 hestehoder.