Fra Sulebu - ned Skakadalen - til Vang (24.02.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Sulebu (1,333m)
Endpoint Vang (456m)
Ascents Kljåkinnknippene Vest (1,662m) 24.02.2013
Skøddetinden (1,678m) 24.02.2013
Tverrfjellet Vest (1,658m) 24.02.2013
Ørnenøse (1,690m) 24.02.2013
Øyre (1,674m) 24.02.2013

Fredag
Lørdag
Søndag: Denne dagen opprant på Sulebu med vindstille og en knall dypblå himmel; drømmedagen var endelig kommet! Jeg kom meg heldigvis tidlig av sted, for det var nesten en mil til dagens første topp; Vestre Tverrfjellet. Underveis nøt jeg turen maksimalt, men kjente snart en markert smerte bak på høyre hæl. Skulle gnagsåret plutselig blusse opp igjen? Jeg hadde satt gnagsårplaster på blemma for to dager siden, og kjent lite til det hele, men nå kom brått en stikkende smerte. Gps-en ville heller ikke samarbeide i dag, og gjorde navigeringen i dette ensartede terrenget noe utfordrende.

Opp mot toppen forsvant stikkene i hælen brått, og jeg følte at jeg ble våt. Blemma var det nok gått hull på, men heldigvis ble det ikke vondt seinere. Jeg kunne bare nyte været og utsikten, og urørte snøflater. Flott utsikt fra toppen!

Opp mot Skøddetinden måtte jeg gå over Grensehøgde på grunn av svært bratt terreng og mulig skredfare.

Fra Skøddetinden hadde jeg fin utsikt mot Storekippa, som jeg var på i går. Nå gikk det kjapt ned og opp på neste topp; Kljåkinnknippene Vest - for et navn! På toppen av denne tok jeg av fellene og fikk en lang og behagelig seiletur ned til det østre Kljåkinntjernet, der jeg tok en god rast. Her varmet sola ganske bra, og fornemmelsen av påske var så vidt til stede. Herlig!

Jeg hadde tid til flere topper, som normalt er litt utilgjengelige vinterstid øverst i Skakadalen, så jeg satte på fellene igjen, og tråkket opp til Ørnenøse, som hadde en imponerende østflanke.

Panorama fra Ørnenøse mot bl.a. Grindane (noe til høyre.)
Skakadalen (og Vang) sett fra toppen av Øyre.

Etter denne toppen beholdt jeg fellene på ned igjen også, siden jeg igjen skulle oppover; noe lenger til dagens siste mål; Øyret. Denne hadde tre toppunkt, hvorav alle først virket like høye, så jeg ruslet over dem alle. Kartet har nok rett her. Den høyeste er også den østligste på 1674 moh. Grindane tok seg svært bra ut fra denne toppen!

Nå skulle fellene av for godt denne dagen, og returen var som forventet ganske enkel, men lang. Først tilbake til det østre Kljåkinntjernet, og så å krysse seg ned i Skakadalen, der jeg ganske snart måtte si farvel til sola.

Planen var å utnytte høyden i Skakadalen og holde noe opp i sørhellingene, men stadige og dype furer i terrenget og skavler i snøen tvang meg raskt ned til scootersporet nærmere dalbunnen. Derfor ble det også en del staking og diagonalgang på bakglatte ski, for jeg la ikke på smøring nå.

Da det etterhvert bratnet til nedover mot Vang, passet det meg utmerket at det ikke var noen skare, og at jeg kunne kjøre i løssnøen når det gikk for fort i sporet! Etterhvert inn på en vei, med ploging på hardt underlag, før de siste meterne ble krysset over et jorde ned til E-16 i Vang, der jeg hadde bilen stående.

Med den siste mila ned Skakadalen ble det drøyt fire mil i dag, og 9,5 t på tur. Totalt denne helga ca 80 km og 20 t i aktivitet, med noen mindre spisepauser. Nå var det rett hjem og pakke for morgendagens langtur med eldste datter, og til en helt annen vinterferietype og ikke minst til helt andre temperaturer. (Dubai)

Skitur

Det må jeg si

Written by mortenh 09.03.2013 17:50

Det var en skikkelig målrettet samlerhelg, men sikkert også en herlig langtur på ski i et lite benyttet turområde. Jeg husker selv meget godt min sommervandring til topper rundt Skakadalen sist sommer. Egentlig et veldig trivelig terreng.

Bra arbeidsøkt denne helga med andre ord.