Sulebu (22.02.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Nystuen (973m)
Endpoint Sulebu (1,338m)
Visits of other PBEs Sulebu (1,330m) 22.02.2013
Vakker kveldshimmel mens jeg krysset Støgofjorden.

For første gang kunne jeg be sønnen i huset om hjelp til å kjøre meg, så jeg kunne få meg en skikkelig langtur over fjellet! Været for helga var spådd å bli bra, så jeg gledet meg voldsomt til en langtur mutters alene. Jeg satte igjen bilen i Vang, og så kjørte Lars Petter meg opp på Filefjell, til Nystua. Her, under den mektige veggen til Stugunøsi, satte han meg av ved E16. Jeg fikk med meg de siste 10 min av kveldssola også, der jeg krysset Støgofjorden.

Oppover lia ved Gamleseter var det ikke akkurat oppkjørte spor, og det viste seg at sporet gikk mer direkte opp fra Nystua. Med feller gikk det lett oppover i bratta, men etter en halvannen times tid, oppe på fjellet, ble det såpass mørkt at jeg tok på hodelykta.

Etter 2 timer var jeg framme ved Sulebu, og her kom jeg til varm (og fuktig) hytte. Tre utflytta trøndere var på plass, og to som gikk Norge på langs hadde installert seg i sikringsbua. Jeg tok ganske tidlig kvelden, for å være skikkelig opplagt til langtur neste dag.