Morgentur (03.07.2005)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Seljebottstinden (1,536m) 03.07.2005
Visits of other PBEs Fokhaugstova (491m) 03.07.2005

Etter å ha vært kveldstur på Lauparen i Ørskog/Vestnes, og overnattet på den lite besøkte Fokhaugstova, skulle Seljebottinden til pers. Turen på Lauparen satt nok litt i beina, så det gikk smått i starten. Utgangspunktet mitt var Seljebotn, og jeg fulgte en slags vei som ble mindre og mindre oppetter. Holdt meg nord/øst for hovedelven, og krysset noen sidebekker, hvorav en måtte vades. Litt myrete i starten, men mye tørt og fint vær i det siste gjorde at myrene ikke var noe problem. Det bjørkelia begynner å bli bratt, lønner det seg å holde mot kanten på elvebredden, her går sti oppover. Da bjørkelien var forsert valgte jeg å vandre innover dalen i ganske flatt lende, og jeg fulgte dalen til jeg nærmet meg det øverste vannet syd for toppen. Her svingte jeg opp mot fjellet, og dreide mot høyre like før topp 1182. Her var det littegranne bratt et kort parti. Opp mot toppen ble det mindre og mindre bratt og toppen var dekket med flere meter snø. Jeg har hørt at trig.punktet på 1531 meter ligger 3-4 meter lavere enn høyeste punkt, men dette var det ikke mulig å utforske. Tilnærmet snøfritt langs denne ruten, bortsett fra topp-platået.

Jeg tok en tur bort på pynten på 1517 meter, der står 3 varder, og ryggen nordover så bratt ut. Jeg droppet derfor dette returalternativet. Er man kjent, eller har med sikringsutstyr er sikkert nordryggen et alternativ. På returen fulgte jeg samme rute ned mot punkt 1182, men valgte å skli ned noen bratte snøfonner, ganske morsomt !

Rutevalget mitt oppover er i alle fall et trygt veivalg, ville ikke valgt noen annen rute opp under de forhold som var. Barmark opp, snøfonner ned, det er ideellt !

Brukte i underkant av 3 timer opp, noe raskere tilbake igjen.