Sørøst for Blåkampen - Vestre Slide, 374/404 (02.10.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Blåkampen (1,662m) 02.10.2023
Sørøst for Blåkampen (1,646m) 02.10.2023
Gråkampen (1,594m) 02.10.2023
Visits of other PBEs Gråkampen p-lomme (900m) 02.10.2023

Vi hadde tilbragt natten i bilen på rasteplassen der Buaråni renner ut i Storfjorden. For å komme dertil kjørte vi over Vaset til Nøsen, bomvei tror det var 60 kroner som betales med kort, og så videre til nordenden av Storfjorden. Vi kjørte opp til Gråkampen parkeringsplass som lå i ett grustak like overfor stistart. Det er merket sti opp til Gråkampen, den første delen på stølsvei før man tar av til venstre til en sti. Der stølsveien starter er det satt opp infotavle om turen. Stistart er merket med skilt. Vi fulgte stien oppover, litt våt og gjørmete i starten, men straks den begynte å stige i terrenget var den fin og tørr å gå på. Varmt og fint i været så vi tok det rolig og nøt den fine utsikten på hvilebenken som var plassert i bakken. VI hadde lest på infotavlen at det var mange sauetråkk som man kunne ta for å være stien, og etterhvert skjønte vi at vi hadde kommet inn på ett sauetråkk. Men det var ikke noe problem å finne veien selv i terrenget her. Kom inn på den rette stien igjen like før oppstigninga til Gråkampen startet for alvor. Så på vei ned at vi hadde oversett ett stikryss som faktisk var merket med skilt også, så for å finne stien, gå oppover i alle stikryss. Litt mer steinur siste biten opp til Gråkampen, men godt merket sti. Det blåste kald vind her så vi fortsatte videre til sørøst for Blåkampen. Npå var det slutt på sti og masse steinur, men jeg fikk etterhvert øye på noen varder og pinner som vi fulgte på slutten. Fin utsikt fra vardene på toppen her, men surt og kaldt. Fant litt le og tok en matpause her. Jeg stakk en liten tur innoom Blpkampen også, noen hundre meter videre i steinur. Tilbake gikk vi ikke over toppen av Gråkampen, men fulgte varder som gikk litt til siden for toppen. Ved stien var det flere fangstgroper. Vi fulgte stien videre nedover, så se på sporet for nedturen for å finne stien. Den følger ryggen nedover mot Bukonefjellet. Tok det rolig på nedveien også, ingen hast med å komme til bilen, fin kosetur med utsikt. Bjørn var med.