Reserveløsningen ble Store Åråhovde (30.09.2023)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Store Åråhovde (1,001m) 30.09.2023 10:27
Visits of other PBEs Gildehallen (828m) 30.09.2023 09:31
Toppvarden
Siste bobilturen i høst skulle gå til området ved Gaustatoppen. Kjørte opp via Tuddal fredagen og parkerte med super utsikt på Råen, rett før skaret mot toppen. Da så vi at det meldte mye vind den natten og dagen etter. Så kom det regn og tåke. Den natten ble det lite søvn, da det blåste en del, men vi var heldig å lå litt i le av fjellene. Skjønte fort at den planlagte turen til Hellersfjell og Toreskyrkja ikke kunne bli noe av i den vinden, men vi ville på tur!
Valgte å kjøre ned til Tuddal høyfjellshotell og parkerte i et kryss der. Søkte opp turen til Kjell51 og fulgte grusveien til stien som gikk opp til Åråhovdtjønn. Gikk opp til vannet og gikk oppover lien der. Jeg strevde opp den bratte lien, da jeg ikke har lov å anstrenge meg så mye for tiden. Måtte ta pauser, men kom meg greit opp. På toppen blåste det veldig, så bilde ble tatt og så gikk vi litt nedenfor varden og tok en kort pause med fin utsikt.
Leste at det er en sti som går over toppen, så da fulgte vi stien som går ned til hyttefeltet. Denne er nok best å gå opp for den er bratt, nesten som å gå på Vestlandet, hi, hi. Men det er en sti, så kanskje bedre å gå den enn å krabbe opp bjørkelien. Det var en hytte til salgs, vi gikk rundt denne, derfor den rare snurren på GPS-sporet vårt.
Utsikt
Stien går opp denne uren før det er bratt rett opp.
Etter turen gikk vi oppom bakeriet ved hotellet og kjøpe skolebolle og kaffe. Ble usikker på hvor vi skulle gå i morgen, men tenkte at vi kanskje skulle kjøre opp mot Rjukan ved Gransherad og se om vi fant en plass å sove.
Parkerte her
Utsikt på vei opp
Utsikt fra Råen der vi sov.