Nystugguhøa, Nordre Nystugguhøa og Kaldvellegga (24.09.2023)

Written by Line GSM

Ascents Kaldvellegga (1,626m) 24.09.2023 08:25
Nordre Nystugguhøa (1,685m) 24.09.2023 08:25
Nystugguhøa (1,757m) 24.09.2023 10:51

Flott høstdag på Dovrefjell på vei hjem søndag. Parkerte på Kongsvold der det var så fullt av biler at det kun var noen få ledige plasser igjen. Det toget på med folk og fuglehunder, men de gikk heldigvis østover. Jeg gikk via jernbanestasjonen og fulgte stien mot platået. Der dukket det opp moskuser, folk og to telt. Jeg tok et overblikk, registrerte fem moskuser der fire var i nærheten av teltene, og den femte på stien. Fikk øye på en fotograf med en enorm linse litt utenfor stien og gikk bort for å spørre ham om han hadde sett flere moskuser siden han hadde den flotte linsa. Fotografen var utenlandsk, så det gikk på engelsk. Han sa det var to moskuser til på vei nordover. Mens vi pratet luntet moskusen på stien også nordover, og jeg valgte å fortsette på stien. "Good luck", sa fotografen, som trodde det var ulovlig å gå videre. Jeg advarte også et nederlandsk par med hund som tok meg igjen etter at jeg hadde passert dem nedi lia, og de hadde heldigvis åpenbart respekt for moskusen.
Jeg gikk mellom moskusene uten problemer og fortsatte til Nystugguhøa, helt fritt for dyr. Det blåste iskald sørvestlig vind på toppen, så oppholdet ble kort. Greit over til nordre, og derfra ned i Kaldvelldalen og opp igjen på ryggen mot Kaldvellegga. Det ble stadig varmere, men vinden var kald. Gikk ned mot Kaldvellglupen og fulgte elva nedover. Den gikk i et juv, og plutselig dukket det opp en snøbru, men den så tvilsom ut, så jeg krysset elva litt nedenfor :-) Måtte krysse elva enda en gang lengre ned, og der var det ikke annet å gjøre enn å vade til midt på leggen i stri strøm. Stavene var gode å ha. Da jeg rundet ned i Stroplsjødalen dukket det opp ti moskuser oppi lia mot Vesl-Nystugguhøa, så like greit at jeg hadde valgt å droppe den på returen. Jeg hadde tenkt ta en pause ved hytta lengre ned i dalen, men da jeg kom inn på vollen og dro av meg vottene, fikk jeg en fornemmelse av at det var noe der. Og ja, da jeg snudde litt på hodet, så jeg rett på en moskus som stod ved gjerdet, kanskje 30 meter unna. Jeg speedet opp litt, men den stod bare der, og da jeg snudde meg igjen, kom det fram to søte små moskuser til fra krattet ved siden av. Tok pause 500 meter videre i stedet:-)
Det var mye folk på platået sør for Høgsnyta - og moskuser. Finfin rundtur.