Stølsmaradalsryggen fra Hjelle/Årdal (24.09.2023)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Hjelle p-plass (26m)
Endpoint Hjelle p-plass (31m)
Ascents Stølsmaradalsryggen (1,664m) 24.09.2023 10:18
Stølsmaradalsryggen sør (1,590m) 24.09.2023 10:18
Visits of other PBEs Avdalen Gard (380m) 24.09.2023 10:18
Hjelle parkeringsplass (75m) 24.09.2023 10:18
Utladalen Naturhus (95m) 24.09.2023 10:25

Flott tur i dag. Stølsmaradalsryggen har jeg lenge sett på, selv om jeg enda ikke har vært på den mer kjente Stølsmaradalstinden.
Artig å prøve å angripe denne fra Hjelle, fremfor å overnatte på Stølsmaradalen (i ettertid er nok dette kanskje et mye noe bedre alternativ med tanke på at denne er mer benyttet)
Mye klær og diverse i sekken. Yr og Windy meldte relativt knall vær, men jeg mistenkte at dette nok var et smått bomvarsel. Vi får da se.

Avdalen via Skåri

Denne varianten er kanskje litt vanskelig å finne, men omkring på kartet hvor den er så vil stien være ca i nærheten. Ikke super synlig, men helt ok. Stien blir bedre lengre inn. Denne varianten er virkelig artig og med artig historie. At de gikk her før svartedauen med pakk, dyr osv er helt sinnsykt. Deler av etappen er på et galleri som følger bergveggen bortover. Utrolig artig og vilt at de fant denne så tidlig. Har du høydeskrekk så er det bare å drite i.

Resten av turen

Etter å krysset brua over elva, gikk det et mindre synlig tråkk langs elva. Deilig så slapp man å bevege seg nedover forså gå opp igjen.
Kaldt T-skjorte vær oppover. Høsten har for alvor slått inn lengre oppe. Tåka hang over Tyin-område og siden været kom fra vest/sørvest så frykta jeg at dette også skulle gå utover Hurrungane, spesielt med tanke på sky-innsuger Austanbotntinden.

På ca 1000 blank dro jeg meg direkte oppover mot dagens mål. Her dukka det også opp en sti, et sauetråkk av det ymse slaget. Videre ble det litt mer vestover enn tenkt, men her var det faktisk et par varder så tok sjansen. Hjalp ikke mye. Over 1200 begynte snøen å legge seg. Det terrenget her er blodseigt. Opp og ned, renner, formasjoner, utrolig tidkrevende og vanskelig. Fant ei renne med rennende vann. Dette funka relativt bra og ga litt bedre fremdrift. Sånn var terrenget helt opp til toppen. Ingen ende ta og det tærer på. Hurrungane viste seg med Ringstindene rett i mot. Vakkert.
Så begynte sola og skinne, nå var det virkelig fint. Tok en liten pause på toppen.
Hadde vurdert å ta turen bortom Stølsmaradalstinden, men jeg måtte hjem til Odin.

Veien ned ble til underveis.
15 min på hjemveien var hurrungane igjen dekt med tåke. Traff godt her!

Flott tur i flott område. Men er nok kanskje best på ski. Langt og med det drøye terrenget så er nok ski en fryd.

De evige steinmarker
mer og mer
Mannen og Kjerringi fra høyre. Gjertvass slenger seg med
Storen
Hele beitet
hjemveien
Kan være den første selfien på 10-12 år.