Rognlifjellet m/Frida & Luna - Notodden (23.09.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Myregvarv p-plass (683m)
Endpoint Myregvarv p-plass (683m)
Ascents Rognlifjellet (959m) 23.09.2023 14:15
Visits of other PBEs Gavlesjåvegen (149m) 23.09.2023 12:40
Myregvarv p-plass (683m) 23.09.2023 13:12

Frida hadde lyst til å være med på tur denne lørdagen, og at vi skulle ta med hunden vår Luna. Så da fant jeg en passe lang topptur med sti hele veien hvor det ikke var timevis å kjøre til startstedet. Lifjell er ikke veldig langt unna Drammen og Lier, og kjøringen dit ville Frida stå for siden hun synes det er gøy å øvelseskjøre.

Så med meg som passasjer og Frida bak rattet, ankom vi forholdsvis trygt og stødig den store parkeringsplassen ved Myregvarv og Himingtjønn. Der sto det mange andre biler parkert på denne fine høstdagen, hvor det var sol av og til, men lite vind og ingen nedbør i sikte, foreløpig.

Derimot hadde det vært mye nedbør dagene før, og jeg fryktet grisete stier. Det var ikke langt vi kom innen den antagelsen viste seg å stemme. Allerede på østsiden av Himingtjønn var veien sølete, og videre oppover nordsiden på Rognlifjellet var stien til tider svært gjørmete og våt. Vi måtte av og til gå ute i lyngen ved siden av på de verste stedene.

Fra omtrent 900 meters høyde og videre oppå ryggen bort til toppunktet var det mye bedre å gå. Her hadde vannet rent vekk, og stien var fin å følge.

Selve toppen var på noen markerte bergknauser som stakk opp. Veldig fin topp, som også hadde en postkasse med turbok vi skrev oss inn i. Vi unnet oss en Kvikk Lunsj og litt drikke, innen vi satte kursen samme vei ned til bilen.

Det er godt med stier i dette området, og på returen kunne vi ha valgt en sti som går mer nede i vestsiden på Rognlifjellet (959). Under normale og tørrere forhold ville vi helt klart ha gått der, for det ser ut som den stien kan by på flott utsikt siden den går ut mot den bratte fjellsiden ovenfor Blåurdlia og Gavlesjå. Vil tro at den stien er langt mer spennende og spektakulær enn den vi fulgte i nordsiden. Men vi var litt fuktige på beina, og i vest var regnbyger på vei, så det ble korteste rute ned igjen denne gangen.

Under nedstigningen møtte vi en gruppe på ca 10 pensjonister med sølete tursko som jobbet seg oppover lia, og ellers var det mye folk og se i løpet av turen. På slutten stakk vi en tur nedom Himingtjønn hvor Frida måtte en tur ut på den ene flytebrygga der. Det var idyllisk her i sola, og nesten så det fristet med et bad. Men bare nesten ...

Vi har nettopp gått fra parkeringsplassen, som ses bak.
Ved Himingtjønn. I bakgrunnen er Rognlifjellet (959).
Frida og Luna ved Himingtjønn. I bakgrunnen til høyre ses Slettefjell (1180).
Vi nærmer oss toppen på Rognlifjellet (959), som er i bakgrunnen midt i bildet. Her oppe var stiene stort sett tørre og fine.
Toppunktet på Rognlifjellet (959). Utsikt mot sørøst. Til høyre er Årmotdalen.
Frida skriver oss inn i turboka på Rognlifjellet (959). Toppunktet er oppe til venstre. Fjellet lengst til høyre i bakgrunnen er Himingen (1066).
Utsikt mot nordøst fra Rognlifjellet (959). Fjellmassivet langt bak til venstre er Blefjell.
Fra returen. Vannet som ses lengre nede rett fram, er Himingtjønn.
På vei nedover. Her når vi et parti av stien hvor det nok en gang rant vann og ble mer gjørmete.
Tilbake ved Himingtjønn måtte Frida ut på den ene flytebrygga. Den andre var noe mer utilgjengelig uten å bli veldig våt ...