Midthaugen i Nesseby - uendelige vidder (15.09.2023)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Basavzi vannverket p-plass (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Midthaugen (520m) 15.09.2023 13:50
Visits of other PBEs Basávzi vannverket parkering (60m) 15.09.2023 08:40

Etter gårsdagens flotte tur til Duolbagáisá i Gamvik kjørte jeg tilbake til til Tana bru for overnatting. Værmeldingene for neste turmål Midthaugen i Nesseby var helt klart best for denne dagen. Det ble derfor en tidlig frokost og kjøretur på ca. 40 min på Austertanaveien til Skáidi litt øst for Basávzi-elven. Her går det inn en grusvei til enn liten vannverksbygning og Basávzi vannverket parkering der det er plass til 5-6 biler. Dette er det vanligste utgangspunktet for turen til Midthaugen 520 som er høyest i Nesseby kommune.

Nesseby kommune ligger på begge sider av Varangerbotn. Høyeste topp er Govdoaivi eller Midthaugen 520 som ligger nær grensen mot Tana

Nesseby (Unjárga) kommune

Kommunevåpenet forestiller en gulfarget molteplante

Kommunen ligger innerst i Varangerbotn. Den grenser mot Tana i vest og nordvest, mot Vadsø i øst og nordøst og mot Sør-Varanger i sørøst. I sørvest grenser den mot Finland. Landarealet utgjør 1366 kvadratkilometer. I 2022 bodde det 854 innbyggere i kommunen, mange med samisk og kvensk bakgrunn. Kommunesenteret ligger i Varangerbotn. Primærnæringene er reindrift, fiske og landbruk.
Kommunene er rik på kulturminner fra helt tilbake til steinalderen i form av hustufter og fangstanlegg for rein, mange langs Jakobselva. Mortensnes på nordsiden av Varangerfjorden er blant de rikeste kulturminneområdene i Finnmark.

Høyest i Nesseby

Turstart kl. 0840. Kaldt med litt frost på bakken, men nydelig turvær. Fra parkeringen gikk jeg sørover på ATV-vei, krysset en liten bekk og lokaliserte ganske snart et ATV-spor til venstre for stien som går i østlig retning over en flate før det stiger bratt oppover i høyden til over tregrensen.

Parkering ved vannverkhuset
ATV-veien oppover i bjørkeskogen

Veldig fint og behagelig å kunne følge ATV-sporet helt opp til det meget lettgått viddeterrenget over 250 moh. ATV-sporet går ned til NV-enden av 283-vannet der det er laget til en bålplass. En kan spare noen høydemeter ved å holde høyde mot NØ istedenfor å gå helt ned til vannet slik jeg gjorde på returen. Jeg brukte 1t 10min til vannet.

Tilbakeblikk mot Skáidi-bygden
Nydelig terreng innover mot 283-vannet
Lettvint å følge ATV-sporet mot 283-vannet!
Mot NV
En aldeles nydelig dag i Austertana på vei mot Midthaugen

Fortsatte i meget lettgått terreng sørover langstrakte vidder vest for Moalanjunis 434 der det etterhvert dukket opp flere flokker med rein. En reineieren kom kjørende på en sekshjuling. Han var ute for å samle flokken som nå skulle inn på vinterbeiter nær Hanglefjellet. Hyggelig prat der han nevnte at jeg kunne søke ly i gjeterhytten hans litt nord for toppen om ønskelig. Jeg så hytten på avstand, men gikk ikke bort dit. Ellers gikk det opp en ganske stor flokk med ryper i samme område. En hare dukket også opp litt nærmere toppen.

Flotte reinsdyr i sitt rette miljø!

Viddene her oppe virker uendelige. Etterhvert som en kommer lenger mot sør brytes landskapet av øst-vest gående dalsøkk med bratte sider ned mot elveløpene. Her må en ned og opp igjen 10-15 hm gjentatte ganger, noe som viser både på høydekurven og høydemeterestimatet!

En av de dypere elvedalene som må passeres

Etter vel 4 timer på tur passerte jeg kommunegrensen mellom Tana og og Nesseby og kom ganske snart til reingjerdet på Nesseby-siden. Dette lot seg greit passere ved å løsne øverste strengen på gjerdet fra en spiker på to stolper. Da var det enkelt å skritte over gjerdet og å hekte på igjen strengen etterpå.

Reingjerdet NNV for Midthaugen

Fra gjerdet var det bare ca. 1 km igjen til toppen. Snart kom den flotte steinvarden som nevnes i andre rapporter til syne. Den er bygget som en gluggevarde, og er synlig på lang avstand i det flate landskapet. Den står dessverre ikke på det høyeste punktet, men ca. 600 m nord for dette. GPS 35W 568377 7804302, 502 moh ut fra norgeskart.no

Forseggjort steinvarde med glugger og en sentral steinstøtte!

Fortsatt til koordinatene 35W 568355 7803669 som oppgis på Peakbook og samsvarer med Kartverkets "høyeste topp". På dette stedet fant jeg ingen tegn til noen varde.
De eneste som kan kalles varder i dette området er en skråstilt steinhelle og like ved denne en liten varde med et reinsdyrhorn i varden. Varden er ikke mer enn ca, 50 cm høy. GPS 35W 568362 7803641, høyde 506 moh ut fra norgeskart.no. Visuelt bedømt er det like høyt her som ellers i nærheten.

Varden med reinsdyrhorn på HP Midthaugen
Sekken min illustrerer størrelsen på varden!
Toppområdet på Midthaugen. Varden med reinsdyrhorn til venstre. Skråstilt helle mot høyre.
Uendelige, steinete vidder på toppen av Midthaugen!

Jeg oppholdt meg ca. 40 min på toppen med søk etter varder og GPS-posisjoner, men fant ingenting utenom de to nevnte - reinsdyrhorn-varden og den skråstilte hellen.

Retur omtrent samme vei, men langs en litt mer vestlig trasé der jeg fulgte GPS-sporet til Erik Nordbrøden fra august 2018. Noe mindre steinete partier langs retursporet, ellers mye likt. Passerte et fint område øverst i Nástelohkanávzi med elv og elvegjel som lett lot seg krysse.

Mot elvedalen øverst i Nástelohkanávzi på returen
Elvedalen øverst i Nástelohkanávzi. Foto mot øst

Jeg kjente det godt i knærne på ned den bratte ATV-veien mot parkeringen der jeg var tilbake ca. kl 19 uten behov for hodelykt. Brukte ca 5 t opp og 4.5 ned. Pausetiden på vel 1 time. 1300 hm direkte fra GPS.
Alt i alt en lang, men flott tur i vakkert og spesielt Finnmarks-terreng med møte av reinsdyr + gjeter, ryper og hare! Meget godt fornøyd med dagen!

Der skulle vi ha vøri;

Written by Stigun 22.09.2023 16:05

Knut! Særegent viddelandskap med "høy himmel". Takk for fin og lærerik rapport; vel blåst!

Sv: Der skulle vi ha vøri;

Written by knutsverre 23.09.2023 11:42

Takk for hyggelig kommentar, Stig! Synd det ikke klaffet med Finnmark for deg denne gangen. Ser frem til nye, felles turer så snart det byr seg anledninger.

Flott rapport

Written by peera 22.09.2023 07:39

Hei. Takk for fin rapport og masse fine bilder. Ja viddene i Finnmark kan virke uendelige.

Sv: Flott rapport

Written by knutsverre 22.09.2023 17:37

Takk for det, Peer. Du har jo selv opplevd Finnmark under alle årstider den tiden du bodde i Alta. Mye flott og særegen natur i dette fylket, og vel verdt å besøke!