Stjerntinden - Første vinterbestigning

Written by Signar (Signar Andre Nilsen)

Ascents Stjerntinden (938m) unknown

For kommunetoppsamlere er Stjerntinden i Flakstadøy ett kjent navn, for alle andre sannsynligvis en ukjent topp. Grunnen til at den er såpass kjent blant samlere er at den er Norges vanskeligste kommunetopp, letteste vei til toppen krever klatring på femmertallet. Førstebestigningen ble gjort i 1930 av ingen ringere enn Arne Randers Heen & Co, og den ble sannsynligvis ikke repetert før i 2008 av Solberg & Orkelhaug. Vi snakker altså krevende saker..

Jeg hadde lenge siklet på en vinterbestigning av denne toppen og i forbindelse med alpinklatresamlingen i Lofoten i slutten av februar i år passet dette perfekt.

Med på turen ble John Egil Nilssen som jeg har blitt kjent med gjennom tindeklubbsamlinger og diverse sprell i Rjukan og på Hvitstripa.

Vi startet ca 10 fra Skjelfjorden med truger, været var relativt grått men yr hadde lovet bedre vær utover dagen.

Les mer på alpinklatring.blogspot.no !