Fra Ilvetjørni over Kvitingskjølen (17.09.2023)  6

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Start point Ilvetjørni (1,608m)
Endpoint Sålell (1,166m)
Ascents Store Kvitingskjølen (2,064m) 17.09.2023 15:35
Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 17.09.2023 16:18
Visits of other PBEs Sålell/Soleggen bomvei (500m) 17.09.2023 19:12
Start date 17.09.2023 12:51
End date 17.09.2023 19:10

Dag 2 av min telttur til Ilvetjørni.

Sov OK men våknet ca en gang i timen av vind og uvær. Da jeg måtte ut på do sånn i 04-draget så jeg jo at det lå snø over fjellet. Men stjernehimmelen var klar og fin... Utrolig hvor mye man ser når det er så mørkt.

Tilbake i posen så våknet jeg 06:55 av at det var lyst. Åpnet teltet og så den vakre utsikten. Sola kom opp ca 15 min senere. Jeg kokte opp vann, på primusen - og det ble kaffe på ny termopresskopp samt havregrøt i pose.

Etterhvert kom jeg meg opp og været var helt strålende. Vindstille og sol - nysnø overalt. Helt magisk faktisk. Nedturen var da jeg sjekket værmeldingen for neste dag. Det flotte været skulle vare til kvelden, men på natten skulle det blåse kuling og komme mye regn. Jeg skjønte jo fort at jeg måtte komme meg ned fra fjellet allerede denne dagen.

Mens jeg klargjorde litt til nedpakking så jeg det vaket i tjernet. Men jeg fikk først fram fiskestanga en stund senere. Gikk langs vannet en halv runde og tilbake. Verken så eller kjente noe til fisken. Men at det får fin fisk her så det ut til på vakene. Hadde jeg kunnet bli en dag til ville nok fisken komme inn mot land på kvelden, men sånn skulle det jo ikke bli.

Ruten hjem var over Kvitingskjølen og kanskje også over den vestre, om tiden var tilstrekkelig. Jeg laget meg en tidsplan som innebar å spise en drytech-lunsj kl 11 og være nedpakket til å gå klokka 1400. Da burde jeg være ved bilen før 1930, som betyr - før det blir mørkt, med litt slakk.

Jeg var ferdig spist 1100. Da satt jeg på den medbragte campingstolen jeg hadde båret på... Hvordan jeg synes en stol på over en kilo var lurt å drasse på - for å sitte i 15 minutter - vil jeg lure på resten av livet...

Kl 12:50 var jeg ferdig pakket og la i vei. Bratt opp fra tjernet og retning Kvitingskjølen. Bena var skikkelig møre fra gårsdagen og hadde hatt godt av en dags pause. Før jeg gikk fra Ilvetjørni så sjekket jeg at jeg hadde ca 1 liter vann i posen i sekken pluss en halvliter brus. Men kun 1 km fra vannet virket vannet å være tomt. Jeg måtte sjekke i sekken og fant ut at det hadde lekket ut alt sammen. Litt deppa, men fikk satse på snøen. Har ikke spist så mye snø, siden barneskolen, som på denne turen. Det funket greit.

Men det var tungt opp mot Kvitingskjølen, nesten 500 høydemeter opp. 3 km tok meg 2 timer og 40 minutter (!) for jeg måtte pause en god del. Sekken var enda tyngre enn dagen før, fordi jeg nå også bar på vått tøy og utstyr. Jeg hadde mer stopptid enn gåtid opp!

Oppe ved den flotte varden klokka 15:35, ganske mye senere enn jeg hadde trodd. Der måtte jeg gjøre et valg. Gå via Vestre Kvitingskjølen (ned og opp over 100 høydemeter og 2 km avstand), eller over Nørdre og potensielt litt samme ruten jeg kom opp.

Når jeg kom til Nørdre Kvitingskjølen så jeg at det burde være mulig å gå (nesten) rett linje mot bilen, ned mot Kvitingsgjelet. Klokka var 16:25 og jeg regnet meg fram til at dette ville ta meg til bilen ca kl 1900. Å gå via toppene fra dagen før ville nok bety ytterligere forsinkelse, i den farten jeg klarte å holde.

Det tok 1 time ned til bekken. Da var det slutt på snø som "drikke" så jeg drakk opp de siste to desiliterne av brusen og fylte flaska med vann. Så skulle jeg over "flyin" mot bilen. Fortsatt 4,7 km i luftlinje til bilen, men det var mye mer lettgått enn ned i steinrøysa. Klarte å holde ganske bra tempo, men var fortsatt avhengig av å kunne sitte med sekken i "hvilemodus" innimellom. Kom meg over på andre siden av bekken, der det går en sti ganske langt. Når den gikk i "oppløsning" gikk jeg over bekken igjen og fant noen tråkk helt bort til veien og det var deilig å komme til bilen. Klokka var 19:10. Kun 10 min senere enn jeg estimerte 2 timer og 45 minutter tidligere. Fornøyd med den.

Jeg var nå også ganske sulten og hadde vært det de siste to timene. Fantaserte om biff, elgkarbonader osv. Oppe i "gjelet" da jeg hadde en pause, og mobildekning, så jeg at det meste stenger tidlig på disse kanter. MEN - en bensinstasjon på Vågåmo skulle ha pizza. Så jeg bestemte meg for at "dit skal jeg"!

"Etterord":
Pizza på bensinstasjonen. Det var utrolig deilig.
Kjørte til hytta jeg skulle ha fra dagen etter, i håp om at den kanskje allerede var ledig. Dog var den ikke det, så jeg sov i bilen den neste natten. Været jeg våknet til den neste dagen viste dog at dette var riktig valg. Å pakke telt i kuling og regn og så gå en tøff tur med altfor tung sekk - ville ikke vært bra!

ILvetjørni - må være et av de vakreste tjern i hele verden!

Klokka er 06:55 og sola er på vei opp...
Solgløtt fra teltet
Snø og sol
Sola synes på himmelen
Se dag 1 for hvordan det så ut da jeg la meg...
Hva er opp og hva er ned?
Ilvetjørnes lillebror, eller lillesøster?
Stille, stille...
Teltet i blått, midt i bildet
Man blir jo smått litt tussete, alene i fjellet
15 minutter i stolen på over kiloen. Bare på trass!