Randers fra Inste Årsnesdalen på barmark (17 september) (vin (17.09.2023)

Written by kjetilwaag (Kjetil)

Ascents Randers Topp (1,414m) 17.09.2023

Randers fra Inste Årsnesdalen på barmark (17 september) (vinterruta på barmark).
Samme rute opp og ned. Kart fra UT.no er brukt i beskrivelsen.

Parkering på sørsiden av skredsikringstunellen (1) sør av Indre-Årsneset – dette er samme parkering som for vinter/vårrute.
Råsa/Stien følger elva oppover til (2). her kryssa vi elva.
Råsa oppover var sjukt gjørmete og våt og ej tror aldri den tørka opp nokkensinne.
Råsa stoppet ca ved punkt (3) og her var det lett å krysse elva 17 september 2023. Det er nok ikkje så lett under en vårflom.
"Helvetesskogen" begynner så rett etter å ha kryssa elva og der er er det bare å passe på ankler. Det er ingen rås/sti etter å ha krysset elva, det er bare å kave seg oppover som ein best kan.
Vi fulgte den høyeste ryggen nærmest den sørlige elva… Ned igjen var ditta ei utfordring.
Ut ifra skogen etter punkt (3) er det bare å nyte oppover i rolig terreng med nokken glatte sva.
Litt mer sva men ei fin røys tar deg trygt forbi punkt (4). Et par sva og veldig lave flå/stup i mellom punkt (4) og (5).
Vi gikk i september og da var det lite igjen av snøen som vises på UT kartet. Det var vi klar over etter en kjapp sjekk på radarbilder dagen før turen.
Nokken enkle sva og litt klyving fra punkt (6). Vurderte å gå over breen fra (6) til (7) men valgte å fortsette på sørsiden av bekken som no rant der breen er vist på UT kartet med gule stipla linjer. Her var det enkel klyving.
Vel oppe på den øvste breen valgte vi å følge ura oppover, meget enkel kvlyving men veldig mye løs stein. På nedturen måtte vi være 100% forsiktige. Spesielt å merke seg var punkt (8) hvor det 17 september 2023 var sjukt mye løs og våt masse som hadde rast nedover breen og da gir stor fare for steinsprang.

Nydelig dag – det var minst 10personer oppe på bladet, flere på Mohns topp og Ramoren, og fargerike jakker å se på mange pinakler i rundt Molladalen … ein nydelig dag.
Andbefalar stegjern og øks for å gå øvste breen.
Områda mellom stipla linjar – her er det ingen bre september 2023.