Glitregga (09.09.2023)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Glitteregga (1,297m) 09.09.2023 12:11
Visits of other PBEs Randastøylen p-plass (482m) 09.09.2023 10:19

Madamen skulle på 50 års-jubileum på Nordfjordeid gymnas og det ble meldt knallvær. Så da ble det en ny kommunetopp - Glitreggja i Stad eller gamle Nordfjordeid. Kjørte forbi fergeleie og opp til Randastøylen. Tom-tom viste vei og jeg kom rett på. Bomvei 50 kr med Vipps. Starta fra Randastøylen og fulgte stien oppover til Støylen der jeg møtte et par som var på tur ut for å få ned noen sauer før snøen kom. Diskuterte litt rute og de anbefalte å gå opp Fagerdalen og ta av ved en varde som førte rett opp mot Glitreggja. Det ble bratt oppover men været var fint, sikkert over 20 gr og det ble en ny T-skjortetur i september:-). Det var svært bratt opp fra støylen til Fagerdalen. Deretter flatet det ut. Fra røysa som signaliserte sti opp til venstre var det bratt igjen. Tydelig sti opp hit, men heretter var det mer et sauetråkk. Fulgte denne til stien tok av til venstre etter høyde 1154. Herfra ble det å gå på GPS. Den førte meg mot høyde 1278 hvor jeg trodde toppen var. Her oppe så jeg noen som gikk med staver litt saktere enn meg lenger mot venstre. Kom meg over denne toppen og kunne da se toppvarden på Glitreggja ca 400 m unna. Måtte her dra litt til venstre for å komme over en liten dal hvor det bare var stein. Tydelig at det hadde vært bre her for ikke mange år siden. Flott utsikt på Gltreggja. Ganske vindstille og bare et lite pust som var godt for å kjøle seg ned. Etter en stund kom det to yngre damer opp fra Horndalssiden, og litt senere kom den damen jeg hadde sett gå litt lengre nord.
Etter en matpause tok jeg veien ned. Fant da en sti som var godt markert med varder. Den går langs med kommunegrensa nedover mot 1154. Her var det lett å gå og det anbefales å følge denne på tur oppover også. Over kanten mista jeg denne stien og kom litt for langt mot nord, men denne gikk mer rett på der jeg skulle ned.
Nede i Fagerdalen så jeg saueleterne langt oppe på Blåfjell. De var på tur ned. Når jeg kom ned til Randestøylen igjen og hadde en liten vanningspause, så kom jaggu hele saueflokken. Snakk om fart de hadde på tur hjem. Så når jeg kjørte ned stølsveien holdt jeg meg fint bak sauene for ikke å forstyrre de. En fin opplevelse dette også. En kremtur dette også.

Start date 09.09.2023 10:19
End date 09.09.2023 13:56

Gratulerer med ny flott

Written by Stigun 09.09.2023 22:52

kommunetopp, og pf-1000 topp! Og så fint vær da! Kjekt å se at du stårpå, Olav.

Sv: Gratulerer med ny flott

Written by Osten 09.09.2023 23:01

Takk for hyggelig kommentar. Endelig tre kommunetopper i år. Nok et traurig år for den som ikke kom seg nordover. Det tre solgløttdagene etter juni ble godt utnyttet. Men, formen er god! Dette var en typisk Vestlandstopp, rett opp og rett ned. Ser fram til 8 dager i Sierra Nevada neste uke!