Rundtur i Bergsdalen (01.09.2023)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Småbrekkene p-plass (530m)
Endpoint Bergsdalsvegen (470m)
Høgabu (907m) 01.09.2023
Småbrekkene p-plass (530m) 01.09.2023

Intro

Ingvild og jeg hadde tenkt på denne trekanten i Vest-Bergsdalen i lengre tid. Ulike andre turmål, og/eller dårlig vær har imidlertid kommet i veien. Med middels+ værmeldinger for denne helgen, satte vi ut på tur. Været ble noe dårligere enn meldt, men turen ble til gjengjeld langt mer sosial enn ventet. Alt i alt en veldig bra tur!

Gullhorgabu

Vi reiste rett fra jobb på fredag, og begynte å gå fra Småbrekke kl 18:00. Vi hadde da over 3 timer på oss før det ble mørkt, og klarte oss på drøyte 2 timer på de 8,5 km og 400 høydemeterne inn til hytta

Startet på grusvei

Kom etter hvert inn på militærveien, som ble laget for å knytte Bergsdalen og Samnanger tettere sammen

Flott kveldssol, på det som skulle vise seg å være dagen med best vær

Oppe ved Storlitjørni (821)

Ingvild ved Gullhorgasteinen (897), som er dagen høyeste punkt

Høgabu

Etter en god middag, stod vi neste dag opp til vesentlig dårligere vær enn forventet. Vi hadde grunn til å tro at været skulle bli omtrent som i går. Heldigvis holdt regnet seg ute på kysten, og tåket lettet gradvis opp. Denne dagen la vi turen til Høgabu, med en detour innom Bergsbukken (1162). Dette gav samlet sett 500 høydemeter, fordelt på 7,1 km. Vi brukte 3 timer på turen

Morgenværet

Vi forlater Gullhorgabu

Nedre Gulltjørna (851) med skaret vi skal opp rett frem

I likhet med turen til Gullhorgabu, var det godt merket og god sti her også

Oppe ved dagens høyeste fjellpass, som ligger like øst for Gjetlo (1108). Dette passet ligger på 1033moh.

Ingvild leder an

Utsikt mot selve Bergsdalen, med Dustingen (999) i bakgrunnen

Utsikt mot Bergsbukken (1162), sett fra toppen vest for Bergsdalen (1090)

Utsikt mot toppen

Ingvild på toppunktet!

Utsikt nordover fra toppen

Selfie fra toppen!

Etter noen lange nedoverbakker er vi nede igjen ved Tjørnadalsvatnet (888)

Vel fremme ved Høgabu, 3 timer etter at vi forlot Gullhorgabu

Gråfjellet

Etter en liten pitstop på Høgabu, bestemte jeg meg for å ta en tur til Gråfjellet (1057). Ingvild var ikke motivert for dette, og med anslagsvis vesentlig dårligere vær dagen derpå, satset jeg på å gjøre dette i dag. Turen viste seg å være noe kortere enn antatt; jeg brukte 19 minutter til topps og 36 minutter på turen samlet sett. Turen var samlet 2,5 km lang, og inneholdt 160 høydemeter

Startet med stien som leder mot Lid (430). Toppen ses rett frem

Vel oppe på toppryggen

Fikk meg 7 nye venner like før toppen

Utsikt sydover fra toppen (i retning Høgabu)

Utsikt mot den noe høyere Bergsbukken (1162), som jeg var på bare 2-3 timer tidligere. Sidetoppen Liabukken (1145) til venstre

Selfie fra toppen!

Fulgte samme topprygg nedover igjen; nokså lettgått terreng

På kvelden var det tid for god gammeldags kraftkost. Ingvild og jeg tenkte at vi kanskje ble alene på hytten, men den fylte seg stadig opp. Folk fra både Norge, Belgia, Tyskland, Italia og Israel var representerte, og kvelden ble særdeles sosial

Lid

Turens siste dag inkluderte en del regnvær, men like fullt god stemnuing. Vi hadde bilen på Småbrekke (530), som er hele 8 km fra Lid (430). Heldigvis fikk vi haik halvveis inn i den delen av turen. Vår tur ble da 9,5 km lang, og tok 2t 25min. Derav drøye 4 km, og en liten time på asfalten

Ingvild klar for dagens tur!

Oppe på turens høyeste punkt, ved navnløs innsjø (955), litt vest for Gråfjellet (1057)

Vi gikk ned igjen sammen med to belgiere og èn tysker. Disse var utvekslingsstudenter, som ankom Bergen for få uker siden, og var svært takknemlige over å få skyss tilbake til storbyen. Alt i alt en veldig bra tur, på tross av litt asfalt og regnvær!