Bjørnholen (Sørum) og Sørøst for Bjørnholen (Skedsmo) (05.09.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Sørøst for Bjørnholen (347m) 05.09.2023 16:26
Bjørnholen (347m) 05.09.2023 16:40
Visits of other PBEs Skårer gård (138m) 05.09.2023 15:42

Bjørnholen var høyeste punkt i tidligere Sørum kommune og Kohinor (sørøst for Bjørnholen) var høyest i tidligere Skedsmo kommune. Begge disse ble i 2020 slått sammen med Lillestrøm kommune.
Det passet best å komme til disse fra sør da jeg skulle videre mot Aurskog-Høland. Kom fra Kirkeberget i Oslo og kjørte til Festsund og videre på Faldalsveien til Skårer Gård. Her er det plass til ett par biler hvis det parkeres litt smart. Syklet opp forbi gården og fulgte bomveien som går opp til venstre. Fin grusvei opp til snuplass og gapahuk ved Nordre Ravnåsen. Herfra er det merket sti i fint skogsterreng helt opp til Bjørnholen. Stien går rett forbi Kohinor som er noen cm lavere enn Bjørnholen som ligger 570 meter lenger nord. På Kohinor er det bygd en hytte og toppunktet er vel der flaggstanga står. På Bjørnholen er det en telemast og postkasse for registrering av besøk.