Falkungen Falketind (02.09.2023)

Written by senfterberg (Coni Häusler) GSM

Ascents Falketind (2,067m) 02.09.2023
Falkungen (1,930m) 02.09.2023

Her en kort beskrivelse av ruta 228 (NTK fører), Falketind østeggen, via Falkungen. Har gått den to ganger. Den omtales som veldig løs, men er nok ikke verre enn mange andre klatreruter i Jotunheimen. Turen er meget variert og spennende. Kort anmarsj på bre, en fin snøegg, mange taulengder alpin klatring og en tradisjonsrik retur via pionerruta.
Fra parkering i Koldedalen tar det ca. snaue to timer (600 høydemeter) til innsteget under østeggen til Falkungen, 1.930m. Eggen er heller en vegg på ca. 100m, med flere muligheter. Vi gikk de første 50 meter uten tau, ca. grad 2, før vi racket opp ved en stor stein med rappellslynger. Derfra litt på skrått til venstre i renneformasjon til meget fin standplass. Det ble en lang taulenge på 65 meter, grad 3. Neste taulengde går først i et dieder, grad 4, så litt til venstre og opp til eggen, ca. 50 meter. Etter disse to taulengdene befant vi oss allerede på det første topp-punktet. Derfra går det kort og greit videre, via en meget eksponert og artig egg, høyt over breen, til Falkungen. Her er det mye plass til å hvile, nyte utsikten og studere veivalg videre, da Falketind østeggen kan ses i sin helhet. På toppen av Falkungen henger noen slynger som man kan benytte seg av for å foreta en kort rappell. Etter noen meter klyving ned en meget løs rygg kommer man til en skiveformasjon, som man må forbi på venstre side. Her kan man enten klatre ned, eller ta en kort og uspektakulær rappell til. Så videre østover og over lett klyveterreng til insteget, der østeggen starter. Også denne eggen er heller å betrakte som vegg, med flere varianter. Etter min mening stemmer beskrivelse av NTK føreren ikke helt overens med virkeligheten. Vi gikk den direkte varianten, men fant aldri noe 5+. Jeg hadde heller gradert den til 4+, kanskje noen korte partier 5-. Lars ledet diederet opp, så litt til og lagde standplass etter 50m. Herman gikk så videre, rett opp, med flere korte opptak, grad 3, 50m. Så gikk jeg siste taulengde, bestående av flere korte opptak, opp til grad 4+, til jeg kom nesten helt opp til toppvarden, og tauene kunne pakkes vekk.
På grunn av en del løsgods er det viktig å utvise aktsomhet. Jeg følte at hele turen er godt sikret, ingen run out’s noen steder, i hvert fall ikke den varianten vi gikk. Vi gikk ruta i 5 langer taulengder (2 på Falkungen og tre på Falketind), brukte totalt drøye 4 ½ timer fra innsteget til toppen. Fra bil til bil ble det nesten 11 timer.