Klubben og Sørkletten (Osterøy 16+17/23) (03.03.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sørenden av Kleppsvatnet (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Klubben (354m) 03.03.2013 12:40
Sørkletten (341m) 03.03.2013 14:20
Visits of other PBEs Parkering Kleppsvatnet (35m) 03.03.2013 11:15
Parkering ved Kleppsvatnet. Skogsveien går under fossene i bakgrunnen

Bra søndagsvær i Bergensområdet. Astrid og jeg tok oss en ny tur til Osterøy til noen nye småtopper der ute. Denne gangen valgte vi broen ut og fergen fra Valestrandfossen tilbake. Det tok ca. 1 time hjemmefra på begge måter.
Vi parkerte ved sørenden av Kleppsvatnet i nærheten av en skytebane. Fulgte en traktorveg opp mot skaret, men kom litt for langt mot venstre på vei oppover og måtte gå noen hundre meter oppover uten sti før vi kom inn igjen på den rette skogsveien som fører helt opp til en stor flate der det foregår nydyrkning. Denne flaten ligger ca. 220 moh, mellom Klubben og Sørkletten. Vi gikk først til

KLUBBEN
Det var ca.20 cm snø i terrenget. Vi fulgte et tråkk i snøen et stykke mot toppen, men tok etterhvet av fra dette og fikk rett mot toppen i greit skogsterreng, men uten å finne noen sikker sti. Toppen er en liten kolle uten noen spesiell markering. Vi fant høyeste punkt på GPS 6722080 312760. Litt lenger vest er det satt opp en steinvarde på et fint utsiktspunkt med utsikt mot bl.a. Drangskollen. Ned igjen omtrent samme vei og videre mot

Klubben er kollen i bakgrunnen, litt til venstre. Her sett fra Sørkletten
Liten varde vest for toppen på Klubben. Utsikt mot Drangskollen og Lindåsfjell
Astrid på det høyeste punktet på Klubben, Osterøy

SØRKLETTEN
Heller ikke her fant vi sti før i den siste oppstigningen mot toppen. Ikke spesielt lettgått terreng. Einerbusker, en god del opp og ned over myrer og småskrenter. Heldigvis var det frost nok til at vi ikke gikk gjennom. Toppen på Sørkletten ligger ute på en hammer hvor det er meget bratt ned mot østsiden. Flott utsikt nordover mot Tyssedalen med Osvatnet og en ny vei oppover mot Botnavatnet, og mot den store naboen i øst Høgafjellet 868 moh - kommunetoppen i Osterøy.

Utsikt mot Sørkletten litt til høyre for midten fra Klubben
Fra Sørkletten mot Høgafjellet i øst
Astrid på toppen av Sørkletten. Høgafjellet i bakgrunnen

Tilbaketuren la vi lenger mot vest i noe greiere terreng slik at vi kom inn igjen på skogsveien på ca. 160 moh.
Alt i alt en grei tur i fint terreng, men litt strevsomt pga snø og da vi aldri fant noen ordentlige sammenhengende stier.