Gjerdesnosi og Skorsfjellet (29.08.2023)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Bøttejuv P-lomme (607m)
Endpoint Bøttejuv P-lomme (604m)
Ascents Dyreberg (1,226m) 29.08.2023 15:12
Bøttejuv stidele 3 (1,160m) 29.08.2023 19:10
Bøttejuv stidele 2 (1,060m) 29.08.2023 19:20
Skår i Årdal (840m) 29.08.2023 19:50

Været er fint og høytrykket trykker mot helga! Det er bare å utnytte ettermiddagene i Årdal.
Tok med meg Odin i retning Seimsdalen og sikta oss inn på Skorsfjellet og Bøttejuvet. I samme kunne vi like så greit ta med Gjerdesnosi.

Parkering med plass til 5-6 biler, men flere muligheter lengre ned mot dalen.

God sti innover dalen og videre oppover mot Skår. Flott beliggenhet.
Herfra gikk Odin fri og holdt greit følge i et rolig tempo. Det funka ganske greit opp mot Fugleåsen sist. Fremfor normalveien opp mot Skorsfjellet, ble det sidestien opp mot Skaret. Stien er grei, men til tider gjengrodd. Rødmerkene er her og der.
Odin kom med noe jeg trodde var en blodig labb og dypt kutt. Men blåbær i den hvite pelsen, luring.

Fra Skaret ble stien plutselig bare borte, merkelig hvor fort den kom og gikk. Vi fortsatte opp mot Dyreberg. Herfra videre på tråkk mot Gjerdesnosi. Det var langt ut hit merka jeg. Terrenget her oppe er ikke av det aller verste, men det suger krefter.
Satt igjen Odin på en høyde med litt vann og gikk ut selv. Han begynte nok å merke dette her nå.
Gjerdenosi var anonym, men et greit besøk. Nordtoppen var utvilsomt lavere, så denne ble ikke besøkt.

Tilbake samme vei, forbi Dyreberg og videre mot sadelpunkt mellom tidligere nevnte og Skorsfjellet. Opp her var det langdrygt. Regnskurene kom og gikk.
Austanbotn sto stolt frem, kanskje på sitt fineste fra denne vinklen. Storen og resten av Hurrungane sto i skyer fra øst, men Mannen og maradalsskaret var svært synlig.

Skorsfjellet var fint, men Bøttejuvet var virkelig verdt et besøk. Overhengende flere hundre meter ned.
Herfra var greit. Odin var jævlig sliten, men han imponerte. Snart 13 år og klarer en såpass lang tur syns jeg står sterkt. Treningen vi har gjort i sommer har tydeligvis gjort han i bedre form.
Han sovna stående da vi satt oss i bilen så det var greit det ikke var mer enn dette.

Horgi
Vedabakknosi
Årdalsfjorden
Gjerdenosi bak til høyre sett fra Dyrehaugen