SETERVASSHØGDA, TVERRDALSKOLLEN. TO TOPPER I ÅFJORD.(ROAN) (27.08.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fv 715 ved Kuppulskardet (174m)
Ascents Setervasshøgda (444m) 27.08.2023
Tverrdalskollen (423m) 27.08.2023

Kjørte etter Fv 715 til Osen og videre til Åfjord Kommune (Gamle Roan) Parkerte på ei lita utkjøring på venstre side ved Kuppulskardet. Herfra var det 250 meter bratt ned mot en grusvei som kommer fra Hofstad. Fortsatte etter denne veien/traktorveien opp langs Litlelva. Etter et stykke opp i Hestmarka var det en flott gapahuk med grill og sitteplasser. Jeg fortsatte videre opp til Haltlitjønna. Her krysset jeg Setervasselva (2,7 km hit) og siktet meg inn på fjellryggen vest for Indre Setervatnet. Fint opp til toppen av Setervasshøgda som var markert med en spiss stein og et grensemerke. (4,4 km hit) Mye vind på toppen. Fortsatte videre og gikk litt i le for vinden på østsiden av fjellryggen. Gikk ned til vann 290 som ligger under Panna, og videre opp til vann 362 og opp til den flate umarkerte toppen på Tverrdalskollen. (423 moh). 6,8 km hit. Her ble boblejakken brukt da det var mye vind her oppe. Fortsatte ned mot den tidligere nevnte gapahuken. Flott utsikt mot Tverrdalstjønna og Brandsfjorden på tur ned til Hestmarka. Her var det delvis sti/tråkk ned til traktorveien. jeg fulgte denne og gikk bratt opp de siste 250 meterne til parkering. Hele turen ble 10,1 km.
Statistikk Åfjord 26-27/80

Vann 362 med Tverrdalskollen bak
Den flate toppen på Tverrdalskollen
Flott utsikt mot Tverrdalstjønna og Brandsfjorden
Dekk med felg (Hakkapelitta) i bratta opp mot parkering